صنعت سئو بیش از ۸۰ میلیارد دلار ارزش دارد
۱۰۰۰۶۲۵
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
۴۷۸۳ 
رپورتاژ آگهی
بهینه‌سازی موتور‌های جستجو یا همان سئو از همان روز‌های اولیه با مخالفانی همراه بوده است که اصرار داشتند چنین اصول بازاریابی پایدار نبوده و یا از قبل مرده است. نه تنها سئو مدت خیلی طولانی را زنده باقی مانده، بلکه رشد نیز داشته است.

سرمایه‌گذاری برای سئو از روز‌های اولیه شروع کار موتور‌های جستجو، روند رو به رشد داشته است. اما آیا رشد صنعت سئو در ایران و دنیا متوقف خواهد شد؟

بهینه‌سازی موتور‌های جستجو یا همان سئو از همان روز‌های اولیه با مخالفانی همراه بوده است که اصرار داشتند چنین اصول بازاریابی پایدار نبوده و یا از قبل مرده است. نه تنها سئو مدت خیلی طولانی را زنده باقی مانده، بلکه رشد نیز داشته است.

صنعت سئو بیش از ۸۰ میلیارد دلار ارزش دارد

طبق مطالعات اخیر Borrell Associated در خصوص ارزش معاملات سئو در سال ۲۰۲۰، شرکت‌ها ۸۰ میلیارد دلار را صرف سئو خواهند کرد. این آمار بیشتر از ۴ برابر چیزی است که در سال ۲۰۰۸ پیش بینی شده بود. در سال ۲۰۰۸ هنوز الگوریتم‌های قدرتمندی مانند پاندا و پنگوئن وارد معادله نشده بودند.

همین طور، این شرکت پیش بینی می‌کند که صنعت سئو رشد خود را باز هم ادامه خواهد داد و حتی از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار نیز گذر خواهد کرد.

اگرچه احتمال اشتباه بودن این محاسبات وجود دارد، اما به خوبی قابل مشاهده است که سئو نسبت به میزان مورد انتظار، رشد بیشتری داشته است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که در آینده نیز با رشد قابل توجه روبرو باشد. در واقع، در یک مطالعه بر ۳۵۷ بازاریاب، مشخص شد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها قصد دارند بودجه سئو خود را افزایش داده و یا به همان میزان در سال بعد صرف بهینه سازی موتور‌های جستجو کنند. با فرض بر اینکه چنین پیش بینی‌هایی تقریبا صحیح هستند، آیا عوامل متوقف کننده رشد سئو نیز وجود دارند؟

عوامل رشد همیشگی سئو

بگذارید دلایل ادامه رشد سئو را بررسی کنیم.

  • جستجوی بیشتر توسط هر کاربر

این احتمال وجود دارد که تعداد جستجوی هر کاربر در آینده رشد داشته باشد. امروزه سالمندان نیز از فن‌آوری استفاده می‌کنند. همین طور نسل‌های جدیدتر برای تمامی کار‌های خود به فن‌آوری وابسته هستند. به علاوه، فن‌آوری هر روز ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود، بنابراین حتی ترافیک جستجوی هر کاربر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  • تعداد کاربران بیشتر

همیشه احتمال افزایش تعداد کاربران موتور‌های جستجو وجود دارد. همین طور که گفته شد، هر کاربر، دفعات بیشتری نیز جستجو خواهد داشت. این مسئله به علت در دسترس شدن و ارزان شدن اینترنت برای گروه‌های مختلف رخ می‌دهد. به زودی، در نتیجه تلاش گوگل، فیس‌بوک، و سایر شرکت‌ها، ما می‌توانیم در هر کجای جهان از اینترنت استفاده کنیم؛ و فن‌آوری‌هایی مانند ماشین‌های بدون راننده باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری برای جستجو در زمان‌هایی داشته باشد که قبلا مشغول انجام فعالیت‌های دیگر بوده است. این تغییرات باعث می‌شود هر کسی بتواند در هر زمان و در هر مکانی جستجو کند.

  • کاهش قدرت تبلیغات سنتی

مدت زمان زیادی است که روش‌های سنتی تبلیغات اثربخشی خود را از دست داده‌اند و قدرت آن‌ها رو به کاهش است. وقتی چنین تبلیغاتی کاملا کنار گذاشته شوند، تعدادی از تجارت‌های وابسته به تبلیغات سنتی برای کسب مشتری دیگر هیچ گزینه دیگری به جز کمپین‌های بازاریابی اینترنتی نخواهند داشت.

  • افزایش پیچیدگی سئو

ما هر روز در تولید و مدیریت کمپین‌های سئو قدرت بیشتری پیدا می‌کنیم. به عنوان یک نمونه ساده، چیزی که قبلا افراط در استفاده از کلیدواژه و لینک سازی ارزان قیمت محسوب می‌شد، امروز به تولید و انتشار محتوای با کیفیت تبدیل شده است. به علاوه، ما داده‌های بیشتری نسبت به گذشته در دسترس داریم و این ظرفیت رو به افزایش است.

عوامل ضد رشد نامحدود

اما بگذارید چندین دلیل احتمالی توقف یا افول سئو را نیز بررسی کنیم.

  • هزینه‌های بالا و رقابت

افزایش هزینه‌های سئو بدین معناست که تجارت‌های بیشتری در سئو دخیل شده‌اند. این بدین معناست که رقابت بالا گرفته است. برای مدت زمان کوتاهی، چنین رقابتی خوب خواهد بود، اما در نهایت، هزینه ورود به رقابت بیش از حد زیاد می‌شود و دیگر شرکت‌ها علاقه‌ای به صرف هزینه‌های بالا نخواهند داشت.

  • افت قابلیت مشاهده و نمودار دانش

با توجه به وجود نمودار دانش (و فن‌آوری‌های آتی مشابه)، کاربران سریعا پاسخ خود را دریافت کرده و به یک سایت برای پیدا کردن آن‌ها نیاز ندارند. این مسئله می‌تواند باعث کاهش سود به ازای سرمایه گذاری در صنعت سئو شود. بدین ترتیب شرکت‌ها علاقه کمتری به تولید محتوای متمایز پیدا خواهند کرد.

  • روش‌های جستجوی متفاوت

جستجو به اشکال متفاوت در حال تحول است. برای مثال، دستیار‌های دیجیتال فردی که جستجوی دستگاهی و جستجوی اینترنتی را با هم ترکیب می‌کنند. این روش‌های جایگزین جستجو قابل پیش‌بینی نبوده و حتی رتبه بندی آن‌ها بسیار سخت‌تر است، زیرا آن‌ها فرآیند رتبه بندی کاملا متفاوت پیدا خواهند کرد.

  • RankBrain و کاهش قابلیت پیش‌بینی رتبه

یادگیری ماشینی یک مسئله بسیار مهم بوده است و به تازگی اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. فن‌آوری‌هایی مانند RankBrain باعث به روز رسانی همزمان سیستم‌های جستجو شده‌اند. این نوع فرآیند‌ها تنها توسط برنامه‌های هوش مصنوعی قابل اعمال هستند؛ بنابراین بررسی عوامل رتبه بندی و واکنش دادن با توجه به آنها، بسیار سخت خواهد شد.

  • مشکل تعاریف

بسیار مهم است که تعریف دقیق "سئو" را در آینده مشخص کنیم. امروزه این عبارت به معنای بهینه سازی وب‌سایت با هدف کسب رتبه بیشتر در نتایج جستجوی ارگانیک است. اما از این عبارت در محدوده‌های دیگر، از نتایج محلی گرفته تا ورودی نمودار دانش و حتی نتایج مبتنی بر دستیار دیجیتال نیز استفاده می‌شود.

با بوجود آمدن اشکال جدید فن‌آوری جستجو، این احتمال وجود دارد که تعریف سئو نیز دچار تغییرات قابل توجه شود. اگر چنین چیزی رخ بدهد، صرف هزینه برای چیزی که امروز "سئو" می‌دانیم، شاید معنای خود را از دست دهد. اما این احتمال وجود دارد که صرف هزینه برای تعریف جدید "سئو" در آینده هنوز رشد خود را حفظ کند.

نتیجه گیری

با توجه به متغیر‌ها و توسعه احتمال فن‌آوری، پیش‌بینی بیشتر از چندین سال بسیار سخت خواهد بود. البته، این احتمال وجود دارد که سئو از نظر محبوبیت، رشد خود را به نوعی در آینده حفظ کند.

با توجه به این اطلاعات، شما می‌توانید با آسایش خاطر در استراتژی‌های موجود سرمایه گذاری کنید. همینطور این برای متخصصان سئو نیز بدین معناست که آینده خوبی در حیطه شغلی دارند. برای حفظ امنیت شغلی، آن‌ها باید خود را با فن‌آوری‌های جدید تطبیق دهند.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج