آشنا: مشکل حجاب با کارت زرد حل نمی‌شود
۱۱۸۳۶۷
۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
۵۷۰۲ 
آشنا گفت: یکی از عوامل بسیار مؤثر در این زمینه، تغییر گروه مرجع جوانان و تحولات تلخ در جریان اعتماد بین‌نسلی است. برخی از شرکت‌کنندگان شواهدی ارائه کردند که نشان می‌دهد سال 1388 یک نقطه عطف در تغییر الگوی جامعه‌پذیری سیاسی و دینی جوانان بوده است و این مشکل با احاله مأموریت به وزارت کشور یا نشان دادن کارت زرد به وزیر کشور حل نمی‌شود.
خبرگزاری ایسنا: سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت:‌ تحقیقات، مشاهدات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک دهه گذشته وضعیت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعیت عینی آن، تا 20 درصد تغییر کرده است.

حسام‌الدین آشنا اظهار کرد: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری روز یکشنبه با دعوت از حدود 30 نفر از افراد حقیقی و حقوقی مسئول و فعال در حوزه عفاف و حجاب از جمله مسئولان فعلی و سابق وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شورای اجتماعی زنان و خانواده، فعالان عرصه مد و لباس، مسئولان کارگروه مد و لباس و تعدادی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و استادان مطالعات زنان و مطالعات فرهنگی و برخی روحانیون فعال و مردمی یک نشست بسته و کارشناسی پنج ساعته در ارتباط با مسأله عفاف و حجاب، سابقه آن و آسیب‌شناسی کیفیت قانونگذاری و اجرای مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در این زمینه برگزار کرد.

وی ادامه داد: ‌نتیجه این جلسه به زودی جهت استحضار رئیس‌جمهور و مسئولان قوه مقننه و قضائیه در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی در مورد نتایج اجمالی این جلسه گفت: مشکل در این زمینه عمیق‌تر از آن است که با یک قانون یا یک تقسیم کار اداری و بصورت دستوری از بالا به پایین حل شود.

وی افزود:‌ تحقیقات پیمایشی شورای فرهنگ عمومی و ایسپا اعم از نظرسنجی‌های ملی و استانی و همچنین مشاهدات میدانی و بررسی‌های کیفی توسط استادان دانشگاه علامه طباطبایی و الزهرا نشان می‌دهد که در طی یک دهه گذشته وضعیت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعیت عینی آن، تا 20 درصد تغییر کرده است.

حسام‌الدین آشنا در مورد علل این تغییر در نگرش و رفتار فرهنگی اظهار کرد: این تغییرات ناشی از عوامل متعددی از جمله تغییر توازن جمعیت شهری و روستایی، موزاییکی شدن فرهنگ، تغییر الگوی تحصیل و اشتغال بانوان، مصرف نمایشی، تغییر نگرش‌های سیاسی و اجتماعی جنسی در جوانان و در مورد جوانان، تحولات عمیق و جنسیتی، مسأله بلوغ زودرس جسمی و ذهنی، تغییر جدی سبک زندگی و گذران اوقات فراغت و در نهایت میزان، کیفیت و تنوع مصرف فرهنگی بویژه مصرف رسانه‌ای است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از عوامل بسیار مؤثر در این زمینه، تغییر گروه مرجع جوانان و تحولات تلخ در جریان اعتماد بین‌نسلی است. برخی از شرکت‌کنندگان شواهدی ارائه کردند که نشان می‌دهد سال 1388 یک نقطه عطف در تغییر الگوی جامعه‌پذیری سیاسی و دینی جوانان بوده است و این مشکل با احاله مأموریت به وزارت کشور یا نشان دادن کارت زرد به وزیر کشور حل نمی‌شود.

نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما همچنین گفت: بنا به نظر برخی شرکت‌کنندگان در این نشست بسته، عملکرد صداوسیمای جمهوری اسلامی در ساختن انگاره‌های مناسب در مورد یک زن متدین و اجتماعی بسیار قابل مناقشه است و متأسفانه صداوسیما با وجود نقش انحصاری و بی‌بدیل خود، مسئولیت چندانی در قبال الگوسازی از زن ایرانی متدین، موفق و اجتماعی نپذیرفته است.

آشنا با بیان اینکه "تغییرات فرهنگی محصول تحولات عمیقی هستند که به مرور زمان حاصل می‌شوند و نتیجه 10 ماه و یک سال عملکرد دولت‌ها نیستند"، افزود: با این حال برخی می‌کوشند از این تحولات به اهداف سیاسی برسند و این بدترین شکل مواجه شدن با مسأله‌ای اجتماعی است. هرگونه بزرگنمایی مسأله هم مانع دیدن واقعیت‌ها می‌شود. بهتر است برای بررسی چنین مسائلی، منطق علمی و تخصصی رشته‌هایی که می‌توانند چنین پدیده‌هایی را مطالعه کنند بپذیریم و از مواجهه سیاسی با مسأله اجتناب شود.

وی ادامه داد: نشست تخصصی مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز برای در پیش گرفتن چنین رویکردی تشکیل شده است و البته اولین نشست از مجموعه بررسی‌های مرکز در این حوزه بود. البته جای تأمل داشت که چرا برخی که بیش از هر چیز درخصوص حجاب دغدغه ابراز می‌کنند، از شرکت در نشست خودداری کردند.
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج