110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی
۲۵۳۷۵۲
۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
۲۵۴۶۷ 
در دنیایی که رها کردن ثروت و شغل‌های پردرآمد و گام‌برداشتن به‌سوی علاقه و کارآفرینی‌ کمتر به چشم می‌خورد، وینچنزو لانچیا از معدود افرادی بود که در 25 سالگی همراه با همکلاسی‌اش کارخانه‌ای را به امید تغییر ایتالیایی‌ها تاسیس کرد.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله تخت گاز - حسام‌الدین جعفری: در دنیایی که رها کردن ثروت و شغل‌های پردرآمد و گام‌برداشتن به‌سوی علاقه و کارآفرینی‌ کمتر به چشم می‌خورد، وینچنزو لانچیا از معدود افرادی بود که در 25 سالگی همراه با همکلاسی‌اش کارخانه‌ای را به امید تغییر ایتالیایی‌ها تاسیس کرد. کارخانه‌ای که بعدها مبدل به یکی از پیشرفته‌ترین کمپانی‌ها در زمان خود شد.

از 1906 تا 1969

لانچیا در سال 1906 توسط راننده مسابقات فیات Vincenzo Lancia  و دوستش Claudio Fogolin  تحت عنوان  Lancia & C. Fabbrica Automobili تاسیس شد. در سال 1907-1908 نخستین محصول لانچیا با نام Tipo 51 یا  12HP که بعدها Alf a نام گرفت،  با سیستم تعلیق لوله‌ای به عنوان جایگزین  استیل جامد و خشک با آرم لانچیا روی جلوپنجره‌اش وارد عرصه شد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

 این تازه وارد لوکس و کوپه با موتور کوچک 2500 سی‌سی‌ خود قادر به تولید 28 اسب‌بخار بود که توانایی رسیدن به بیشینه سرعتی معادل 90 کیلومتربرساعت را داشت و تنها در حدود 100 نسخه از آن تولید شد و گاه در مسابقات هم استفاده می‌شد. هم‌چنین  این کمپانی با تولید "Jota" وارد عرصه تولید خودروهای سنگین  شد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

پس از فوت وینچنزو لانچیا در56 سالگی بر اثر سکته قلبی، کارخانه به کلی به پسرش Gianni Lancia و همسرش به ارث ‌رسید.
 
110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

وارث اصلی، جیانی لانچیا در راستای ارتقاء دانش فنی‌مهندسی کارخانه در صدد جذب مهندسی سرشناس به نام  Vittorio Janoبرآمد که با طراحی تعدادی از بهترین اتومبیل‌های مسابقه‌ای دوران خود از جمله آلفارومئو 6c، p2،p3 مشهور شده بود؛ در نهایت نیز موفق به جذب این مهندس خبره شد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

لانچیا با اختراعات خلاقانه و بی‌پروا از خود اسطوره‌ای ساخت که می‌توان گفت شروع آن در سال 1913 با لانچیا Theta بود.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

خودرویی با سبک اروپایی که از استارت و چراغ برقی در پکیج کامل الکترونیکی به‌صورت استاندارد (جزو آپشن نبود) بهره می‌برد‌. لانچیا "Lambada" نیز اولین خودرویی بود که به صورت مونوکوک طراحی شد و از سیستم تعلیق "Sliding Pillar" بهره می‌برد که مستقل از هم با هم‌بستگی سیستم فنر و هیدرولیک سامانه‌ای جدا را تشکیل می‌داد و در کنار ترمز برای تمامی‌چرخ‌ها با پیشرانه V4 ارائه می‌شد، هم‌چنین این سیستم تعلیق تا سال 1963 بر روی خودروهای لانچیا استفاده می‌شد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

 لانچیا "Astura" در پاریس معرفی شد، مجهز به ضربه‌گیرهایی که تجربه‌ای خاص از کاهش لرزش و سروصدا را در کنار سیستم ترمز هیدرولیک به راننده ارائه می‌داد. در سال 1948 طراحی و ساخت اولین گیرباکس 5 دنده انجام و روی سری "3Ardea" پیاده‌ شد. لانچیا در سال 1950 اولین پیشرانه V6 با حجم اولیه 1600 سی‌سی را با بدنه " Aurelia” وارد بازار کرد که بعد‌ها به 1800 و 2500 سی‌سی ارتقاء یافت و مدتی پس از آن به سمت موتورهای V8 و V12 رفت و تجربه‌های زیادی در این زمینه کسب کرد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

هم‌چنین اولین کمپانی تولیدکننده موتور V4 بود. در دوره‌ای که همه به دنبال طراحی«Live Axel» برای جلو و عقب بودند، لانچیا به تحقیق‌وتوسعه در زمینه سیستم‌تعلیق مستقل مشغول بود.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

این سیستم‌ها الزاما در آن زمان دست‌ساز بودند و افزایش چشم‌گیری در هزینه تمام شده داشتند. هزینه‌هایی که روزبه‌روز رو به افزایش می‌گذاشتند در نهایت از سود کارخانه سبقت گرفتند و لانچیا را تبدیل به کارخانه‌ای زیان‌ده کردند. سرانجام درسال 1955 مهندس "Gianni Lancia" کارخانه را به کلی به خانواده "Pesenti" به سرپرستی "carlo pesenti" (1907-1984) واگذار کرد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


از سال 1969 تاکنون

خانواده "Pesenti" هم نتوانستند از پس مشکلات مالی لانچیا برآیند و در اکتبر سال 1969 فیات لانچیای بدهکار را خرید و برخلاف انتظارات این یک پایان کسل‌کننده برای این کمپانی ایتالیایی نبود، بلکه با طراحی "gamma "، "stratos"، "beta" در دهه 70 میلادی به همگان ثابت کرد که ترکیب پتانسیل لانچیا وپشتیبانی فیات چه نتیجه‌ای خواهد داشت.همکاری لانچیا با ساب در دهه 80 به تولید لانچیا Delta منجر شد، که در سوئد با نام Saab 600 به فروش می‌رسید.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

 هم‌چنین «Lancia Thema»پلت‌فرم خود را برای Fiat Croma، Alfaromeo164، Saab 9000 به اشتراک گذاشت. در این دهه بیش از پیش مدل‌های لانچیا به فیات نزدیک شد. در اوایل فوریه 2007 مجموعه‌های فیات دستخوش تغییراتی شد.  Fiat Automobilies به Fiat Group Automobilies)FGA) تغییر نام داد و هم‌چنین  Lancia auotmobilies از Lancia که کاملا توسط FGA  کنترل می‌شد مستقل شد.

 لانچیا از سال 2011 به فروش مدل‌هایی در اروپا پرداخت که در کرایسلر تولید می‌شدند، البته نسخه‌های فرمان راست با نشان و نام کرایسلر به فروش می‌رسیدند. در سال 2015 کمپانی مادر لانچیا، یعنی فیات با کرایسلر ترکیب شدند و( Fiat Chrysler AutomobiliesFCA)  را تشکیل دادند.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


لوگو

لانچیا در زبان ایتالیایی به معنی نیزه(lance)  است به همین دلیل لوگو لانچیا از نیزه، سپر و پرچم تشکیل شده که این لوگو نیز در سال 2007 باز طراحی شد. لازم به ذکر است این کمپانی علاقه بسیاری به استفاده از حروف یونانی برای  نام خودروهای خود دارد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


Yipsilon

یک خودرو کوچک شهری بر اساس پلت‌فرم فیات 500 که تولید آن از سال 2011  شروع شد. اپسیلون در انگلستان، ایرلند و دیگر کشورهای فرمان راست با نام کرایسلر به فروش می‌رسد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


Delta

 لاننچیا دلتا اولین بار در سال 1979 معرفی شد و با حضور موفق در رالی دهه 80 و 90 شهرت جهانی کسب کرد. نسل سوم دلتا در سال 2008 به عنوان یک خودرو خانوادگی جمع‌وجور بر اساس فیات سی رونمایی شد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


Thema

 لانچیا Thema در سال 1984 برای نخستین‌بار در تورین رونمایی شد. Thema بر پایه پلت‌فرم Alfaromeo 169، Saab9000  و fiat croma طراحی و در 2 نسخه استیشن و سدان روانه خیابان‌ها شد. این خودرو یکی از راحت‌ترین و با کیفیت‌ترین‌های دوره خود بود و لانچیا در تولید این خودرو لوکس از شاسی فولادی گالوانیزه استفاده کرد. Thema با کیفیت ساخت بالاتر از فیات کروما و کیفیتی برابر با ساب 9000 عرضه می‌شد، اما به علت ضعف در مدیریت فروش نتوانست آن‌گونه که لایق بود جایگاه فروش خود را پیدا کند و در سال 1994 با توقف تولید، Lancia Kappa جایگزین این مدل شد. لانچیا Thema امروزی در واقع همان نسل دوم کرایسلر 300 است که در سال 2011 رونمایی و جایگزینThesis  شد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


Voyager

یک MPV بزرگ که بر اساس کرایسلر town & country طراحی و همانند بسیاری از موارد دیگر در سال 2011 رونمایی شد. این کرایسلر سابقه‌ای 25 ساله در 5 نسل دارد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

برگزیده تولیدات دهه 70 و 80

با حضور Gamma، Aurelia، Delta،  Betaو نمونه‌های دیگر می‌توان این دوره را دوره ای طلایی نه تنها برای لانچیا بلکه برای بسیاری از  ابرخودروسازان دیگر نامید، این دوره‌ای تکرار ناشدنی بود. به علت رعایت استاندارد‌های حجم مقاله تنها به بررسی 2 نمونه خواهیم پرداخت.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


Rally 037
پروژه 037 که منجر به تولد خودرویی با موتور میانی، به نام 037 شد، در اوایل دهه 80 برای رقابت‌های رالی به طراحی رسیده بود. 037 با موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری که 205 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد، می‌توانست به حداکثر سرعت 220 کیلومتربرساعت و در کمتر از 7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و آخرین ماشین دیفرانسیل عقبی بود که قهرمان WRC شد. اما نکته‌ای که باعث خاص بودن 037 می‌شد استفاده از یک سوپرشارژر در کنار توربوشارژر بود تا تاخیر توربوشارژر را از بین ببرد و در نتیجه این تغییر توانست به قدرت 325 اسب‌بخار برسد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


Stratos

استراتوس توسط "bertone" یکی از بهترین طراحان زمان خود که طراحی لامبورگینی "کانتاش" و "Miura" را در کارنامه‌اش داشت طراحی شد. استراتوس در سال‌های 74، 75 و76 به قهرمانی رالی دست یافت. یکی از مشکلاتی که مسئولین لانچیا را به چالش کشید انتخاب پیشرانه‌ای برای برآورده‌ ساختن خواسته‌هایشان بود. سرانجام پس از توقف تولید فراری دینو، فراری 500 پیشرانه بلااستفاده در انبار را پس از کشمکش‌های سیاسی 2 کارخانه، به لانچیا فروخت.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

 موتور 2.4 لیتری V6 دینو که 187 اسب‌بخار نیرو داشت، 0 تا 100 این خودرو 950 کیلوگرمی‌ را به 6.8 ثانیه و نهایت سرعتش را به 232 کیلومتربرساعت می‌رساند. پیش از این مدیران لانچیا انتظار یک ماشین 800 کیلویی با قدرتی نزدیک به 300 اسب‌بخار داشتند هرچند بعدها قدرت این پیشرانه را به 256 اسب‌بخار افزایش دادند اما هم‌چنان از چیزی که انتظارش را داشتد فاصله داشت. کانسپت استراتوس زیرو با موتور 1.6 لیتریV4 در سال 2011 به قیمت 767.600 یورو در مزایده‌ای به فروش رسید.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


رالـی
حتی با کناره‌گیری این کارخانه ایتالیایی در فصل 1993، 11 قهرمانی کسب شده لانچیا را به چیره‌ترین تیم رالی در دوران خود و پرافتخارترین تیم رالی تاریخ تبدیل کرد. خودرویی مثل"stratos" به تنهایی قهرمان فصل 74، 75 و 76 شده و یا 037 قهرمان 83، "fulivia" هم در سال 72 و در نهایت پرافتخارترین خودرو تاریخ رالی یعنی دلتا موفق به کسب 6 قهرمانی از 87 تا 92 شد. درحالی‌که لانچیا رقبا را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشت. اما رخ دادن یک تراژدی در سال 85، با مرگ یکی از رانندگان خود به نام " Attilio Bettega” در«037» و دقیقا یک‌سال بعد فوت راننده دیگری در«Delta S4» به انتهای دسته B سقوط کرد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


فرمول 1
بعد از مرگ پدر،Gianni  انرژی بیشتری برای حیطهmotorsport  صرف کرد. "Vittorio  jano" مشهور در سال 1954 لانچیا 50D را برای مسابقات اسپانیا طراحی کرد و به رانندگی ماهرانه "ascari" ایتالیایی که مقام اول تمامی‌ دوره‌ها بود و سریع‌ترین زمان را ثبت کرد، اما در مسابقات 1955 آسکاری چندان خوش‌شانس نبود و با تصادفی که کرد نتوانست قهرمانی دیگری را به کارنامه خود بیافزاید. اما فاجعه واقعی یک هفته بعد از مسابقات رخ داد، آسکاری با یک فراری در "monza" تصادفی کرد که منجر به مرگش شد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

 از طرفی دیگر مشکلات مالی لانچیا بزرگ و بزرگ‌تر شدند و این مسائل دست‌به‌دست هم دادند تا لانچیا موقتا از مسابقات کناره‌گیری کند. لانچیا در مجموع 2 بار موفق به کسب مقام قهرمانی شد و در مجموع 10 بار روی سکو رفت. باقی مانده تیم به فراری رفته و با خودرو "Lancia-Ferrari" قهرمان سال 1956 شدند.


ماشین‌های اسپرت مسابقه‌ای

لانچیا پروژه ماشین‌های اسپرت را از اوایل دهه 70 شروع کرد و تا اواسط دهه 80 ادامه داد. خودرو‌هایی مثل stratus را برای گروه 5 آماده کردند البته بعد از مدت کوتاهی با Beta مونت‌کارلو جایگزین شد که 2 مقام قهرمانی در سال 80 و 81 کسب کرد. در سال 1992 با LC1 وارد گروه 6 شد و از سیستم قدرتی استفاده می‌کرد، سیستمی که فراری نیز یک سال بعد از آن بهره برد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

LC2 با 13 موقعیتpole  در کل عمر خود تنها 3 بار موفق به کسب مقام قهرمانی دنیا و اروپا شد و این ناکامی ‌دلیلی نداشت جز مصرف سوخت بالا. مسئله‌ای که در رقابت با خودرو‌هایی چون پورشه 956 و پورشه 962 بیشتر به چشم می‌آمد. درحالی‌که شرایط در موتوراسپرت چندان جالب سپری نمی‌شد، لانچیا در رالی رقبا را در هم می‌کوبید و سبب شد تمرکز و هزینه‌های کمپانی‌های مختلف معطوف رالی شود. به‌دین ترتیب پرونده این سری از مسابقات در سال 86 بسته شده و تا اوایل دهه 90 دست‌نخورده باقی بماند.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی


ماشین‌های سنگین و دیگر تولیدات

لانچیا از همان بدو تاسیس، یعنی 1912 شروع به تولید انبوهی از مدل‌های کامیون، اتوبوس و خودرو‌های نظامی‌ کرد اما از سال 1960 تولیدش به شدت کاهش یافت و تا سال 1970 عملا به صفر رسید، همین موضوع سبب شد فیات ترجیح دهد با "iveco" این عرصه را به دست بگیرد.

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

لانچیا در مجموع 4 مدل ون (1950-1963) ، 19 مدل کامیون (1915-1969) ، 8 مدل اتوبوس (1919-1969) و 10 مدل خودرو نظامی ‌(1912-1954) طراحی و تولید کرد.

از دیگر تولیدات لانچیا می‌توان به دوچرخه لانچیا از جنس فیبرکربن و آلومینیوم اشاره کرد. لانچیا قایق تندروLancia di lancia  را در سال 2009 و فستیوال فیلم وِنیز با پیشرانه 7 لیتری دیزل و 1120 اسب‌بخار قدرت، معرفی کرد. لانچیا از سال 2007 به مدت 5 سال اسپانسر فستیوال فیلم ونیز، هم‌چنین اسپانسر نهمین و یازدهمین جایزه صلح نوبل بود.   

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

110 سال همراه با لانچیا، ستاره ایتالیایی

سخن پایانی

سابقه لانچیا پر است از خودرو‌هایی که همواره ظاهر و طراحی سوفسطایی (استادانه  و به سبک یونانی)، قیمت و قدرت رقابتی خود را به رخ رقبا می‌کشیدند اما مشکلات مالی همیشه چون سرعت‌گیری بلند در مسیر پیشرفت کمپانی قرار داشت، هرچند برای مدتی طولانی ذره‌ای از شجاعت طراحان آن کاسته نشد.

 در سال‌های اخیر محصولات لانچیا آن شوروهیجان قرن بیستم را از دست داده و با طراحی محافظه‌کارانه از اصل خود فاصله گرفته‌اند اما ‌با محصولات کرایسلر پیوند یافتند. لانچیا با محصولاتی چون Aurelia اولین خودرو موتورجلو را عرضه کرد که جعبه دنده‌اش در عقب برای تقسیم وزن بهتر نصب شده بود و بعد‌ها فراری، پورشه، آلفارومئو، جی‌ام و مازراتی از طرح آن بهره بردند. خودروسازی که با افتخارات استراتوس و دلتا شناخته می‌شود.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
16:40 - 1396/06/09
لانچیا اولین خودروسازی بود که توی موتور هم سوپرشارژ و هم توربو شارژ استفاده کرد
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج