14 نكته برای خوشگذرانی بی‌خطر
۲۷۶۴۷
۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
۱۰۲۹۳ 
فعالیت‌های تابستانی بیشتر همراه با خراش و جراحت است، تازه اگر مشكل جدی‌تری ایجاد نشود. كمپین ملی محافظت از كودكان ایالات متحده تخمین می‌زند كه هر سال یك كودك از میان 4 كودك بین سنین یك تا 14 سال، در فصل تابستان در این کشور دچار آسیب می شود


برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  آخرین زنگ مدرسه كه به صدا درمی‌آید، بچه‌ها به سمت در خروج هجوم می‌آورند و والدین هم به سمت جعبه كمك‌های اولیه. فعالیت‌های تابستانی بیشتر همراه با خراش و جراحت است، تازه اگر مشكل جدی‌تری ایجاد نشود. كمپین ملی محافظت از كودكان ایالات متحده تخمین می‌زند كه هر سال یك كودك از میان 4 كودك بین سنین یك تا 14 سال، در فصل تابستان در این کشور دچار آسیب شده و نیاز به مراقبت‌های پزشكی دارد. 40 درصد از این آسیب‌ها نیاز به اقدام فوری دارد و 42 درصد از تمام آسیب‌هایی كه بین خرداد تا شهریور اتفاق می‌افتد، منجر به مرگ می‌شود. در ایران با آنکه آمار دقیقی از جراحت های تابستانی به دست نیامده، اما با بررسی میزان مراجعات به اورژانس می توان گفت رقم چشمگیری را شامل می شود. اما می‌توان با آموزش والدین و بچه‌ها درباره نحوه ایمن ماندن در تعطیلات تابستان از 90 درصد این حوادث پیشگیری كرد. در اینجا برخی‌ راه‌هایی را كه می‌تواند كمك كند با انجام آنها تابستان كم‌خطری در انتظارتان باشد، مرور می‌كنیم.




ایمنی زمین بازی اهمیت زیادی دارد

هر سال بیش از 205 هزار كودك به‌دلیل آسیب‌هایی كه مربوط به زمین بازی است به اورژانس مراجعه می‌كنند. درحالی‌كه بسیاری از این آسیب‌ها می‌تواند با كمی احتیاط و نظارت بزرگسالان پیشگیری شود.

 باید قبل از اجازه استفاده كودكان، تجهیزات زمین بازی بررسی شود. به‌عنوان مثال اینكه سطوح تاب و سرسره زیادی گرم نباشند یا اگر طنابی در زمین بازی استفاده می‌شود، سست نباشد. بهتر است زمین بازی با سطوح نرم پوشیده شده باشد تا بتواند خطر ضربه به سر یا سایر آسیب‌های شدید را كاهش دهد.



تجهیزات ورزشی را چك کنید

كلاه تنها وسیله ایمنی كودك نیست و تمام تجهیزات ورزشی باید خوب نگهداری شده و از نظر اندازه مناسب فرزند شما باشد. بچه‌ها در طول یك سال بزرگ می‌شوند و بنابراین باید وسایل‌شان مناسب سن‌شان تهیه شود. آیا دوچرخه او هنوز اندازه‌اش است؟ كوچك بودن دوچرخه، كفش اسكیت و... می‌تواند زمینه‌ساز آسیب دیدن فرزندتان شود. اگر كودك‌تان عازم اردوی تابستانی است باید از ایمنی مكان اردو نیز مطمئن شوید.



از گرما و كم‌آبی پیشگیری كنید

شاید این‌ نكته به‌نظر بسیار ساده بیاید كه البته همین سادگی دلیل فراموش كردن اهمیت آن است. كودكان نیاز به آب دارند و نباید كم‌آب شوند. بازی در آفتاب داغ و بدون استراحت منجر به خستگی و گرمازدگی كودك می‌شود. توصیه می‌شود قبل از بازی و ورزش آب كافی به كودكان داده شود. نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب حدود 2 ساعت قبل از بازی و پیش از آن استراحت حدود 20 دقیقه‌ای یا بیشتر می‌تواند ساعت بازی را برای آنها دلپذیر كند.



قفسه مواد شیمیایی باید قفل شود

در تابستان بچه‌ها بیشتر اوقات‌شان را در خانه سپری می‌كنند. بنابراین ممكن است كنجكاوی‌شان گل كند و بروند دنبال چیزهایی كه نباید بروند؛ از جمله مواد شوینده و پاك‌كننده‌ها. این وسایل باید از دسترس بچه‌ها دور باشد. توصیه می‌شود مواد شیمیایی و شوینده‌ها را در كابینتی بگذارید كه بتوانید در آن را قفل كنید. مواد بالقوه مسموم‌كننده باید از دسترس بچه‌ها دور باشد. نكته مهم دیگر داروها هستند. بطری‌های دارو می‌تواند كودكان كنجكاو را وسوسه كند. این بدان معناست كه باید قفسه‌ داروها هم چفت و بست درستی داشته باشد تا وسایل وسوسه شدن بچه‌ها فراهم نشود. هیچ وقت هیچ ماده شیمیایی را از ظرفش به بطری آب و نوشابه یا هر چیز دیگری كه ممكن است موجب شود، كودك آن را با نوشیدنی اشتباه بگیرید انتقال ندهید، زیرا ممكن است به‌عنوان میان‌وعده مصرف شود.





حواستان به دریا باشد

بین سنین یك تا 14 سال غرق شدن دومین علت مرگ محسوب می‌شود. والدین باید مطمئن شوند فرزندشان شنا را خوب بلد است. وقتی كودك در آب دریا، دریاچه، استخر و رودخانه شنا می‌كند، حتما باید یك بزرگسال كه شنا را خوب بلد است بر او نظارت داشته باشد. بهتر است كودكتان در حال شنا با كسی همراه باشد اما نباید به‌گونه‌ای باشد كه كودك از بزرگسال چشم بر ندارد و شنا كردن خودش را هم از یاد ببرد. اگر استخر شخصی دارید، مطمئن شوید حفاظ لازم برای جدا شدن بخش عمیق از كم‌عمق وجود دارد. ضمن آنكه هیچگاه بچه‌ها را تنها به استخر نفرستید و خودتان هم با آنها همراه شوید و حواستان به آنها باشد. با مراقبت كافی می‌توان از 50 تا 90 درصد از حوادث غرق‌شدگی پیشگیری كرد.



زمانی را برای گرم كردن اختصاص دهید

آسیب‌های ورزشی می‌تواند سرگرمی تابستان را به یك بحران تبدیل كند. این بسیار مهم است كه بچه‌ها قبل از بازی بدنشان را گرم كنند و یك راست سراغ بازی نروند. مجموعه‌ای از حركات كششی و نرمش‌های مناسب می‌تواند عضلات كودكان را برای بازی آماده كند. به ورزشكار كوچكتان درباره تكنیك‌های آماده‌سازی توضیح دهید و مطمئن شوید با توجه به اینكه او خودش مربی خودش است، آنها را انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال پریدن و فرود آمدن با زانوهای خم شده، می‌تواند یك راه مناسب برای حفاظت از مفاصل این قسمت باشد.






یك جعبه كمك‌های اولیه همراه داشته باشید

پزشكان توصیه می‌كنند، والدین یك جعبه كمك‌های اولیه مجهز با دسترسی آسان در اختیار داشته باشند. شما هیچ وقت نمی‌دانید ممكن است چه اتفاقی برای فرزندتان بیفتد. اگر كودكتان به یك اردو رفت یا با دیگر بچه‌ها به تماشای تئاتر رفت با بزرگسالانی كه مسئول بچه‌ها هستند، صحبت كنید و مطمئن شوید این تیم نیز مجهز به جعبه كمك‌های اولیه است. شما می‌توانید یك جعبه كمك‌های اولیه از داروخانه محلتان بخرید و بعد آن را با چیزهایی مثل شماره تلفن متخصص اطفال، بیمه و فهرستی از مواردی كه كودك به آنها حساسیت دارد، تكمیل كنید. اگر فردی در خانواده‌تان شرایطی دارد كه نیاز به داروی فوری دارد، آن را هم به جعبه اضافه كنید. مطمئن باشید جعبه را در جای مناسبی نگهداری می‌كنید. هر چند وقت یك‌بار هم داروهایی كه تاریخ انقضای‌شان گذشته با داروهای جدید جایگزین كنید.



مراقب نیش حشرات باشید

حشرات این روزها تبدیل به مزاحمانی شده‌اند كه بیشتر یا ناقل ویروس هستند یا بیمارهای دیگر. اگر در جایی كه زندگی می‌كنید احتمال وجود پشه، ساس و كنه وجود دارد، باید كودكتان را در برابر آنها محافظت كنید. نگاهی به درختانی كه كودكتان در كنار آن بازی می‌كند، بیندازید آیا آنها خوب نگهداری شده‌اند؟ بد نیست در پایان روز كودك خود را از نظر وجود یا نبود كنه بررسی كنید و اگر با مورد مشكوكی برخورد كردید، حتما با پزشك‌تان تماس بگیرید.مواد دافع حشرات می‌توانند آنها را دور نگه دارند اما باید با احتیاط استفاده شوند. بهتر است به برچسب حشره‌كش‌ها نگاه كنید و براساس دستورالعمل‌ها از آنها استفاده كنید. حواستان باشد كه از اسپری‌های حشره‌كش بیشتر از یك بار در روز استفاده نكنید. توصیه این است كه محصولات حاوی اكالیپتوس را به جای حشره‌كش‌های سمی امتحان كنید. مراقب باشید هیچ‌وقت از حشره‌كش‌ها در كنار نوزادان استفاده نكنید.




كودكان را از نظر آفتاب‌سوختگی بررسی كنید

اشعه خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر بیشترین تابش را دارد. به‌خصوص در این ساعت‌ها اگر كودكان مدت طولانی در مقابل نور خورشید باشند، در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار می‌گیرند. لباس، سایه‌بان و كرم ضدآفتاب وسایل خوبی برای محافظت از پوست فرزندتان هستند. كودك خود را به كلاه، عینك آفتابی كه اشعه ماوراءبنفش را دفع كند و لباس‌های نخی مجهز كنید. كرم ضدآفتاب فرزندتان  باید SPF حدود 15 یا بالاتر داشته باشد و هر 2 ساعت یك بار تجدید شود. از استفاده از لوسیون‌هایی كه با كرم ضدآفتاب تركیب شده‌اند خودداری كنید زیرا كرم‌های ضدآفتاب بیشتر از كرم‌های روزانه باید در طول روز استفاده شوند.



كلاه ایمنی یكی از ملزومات دوچرخه‌سواری است

براساس اعلام مركز پیشگیری و كنترل سوانح، سقوط ناگهانی یكی از علت‌های آسیب دوران كودكی است. معمولا سقوط ناگهانی باعث مجروح شدن دست، پا و سر می‌شود. وقتی بچه‌ها از دوچرخه می‌افتند ممكن است سرشان هم آسیب ببیند. هر سال 300 هزار كودك به‌دلیل جراحات مربوط به دوچرخه‌سواری راهی اورژانس می‌شوند، درحالی‌كه پوشیدن كلاه ایمنی می‌تواند به كاهش خطر آسیب‌های مغزی ناشی از افتادن از دوچرخه كمك كند. والدین می‌توانند خطر جراحت سر را با تجهیز كودك به كلاه تا 85 درصد كاهش دهند. هر وقت كودك بخواهد دوچرخه‌سواری یا اسكیت‌سواری كند، حتما باید از كلاه ایمنی استفاده كند. یك نگاه دقیق به كلاه ایمنی سال گذشته كودكتان بیندازید تا اگر جایی از آن دچار مشكل است آن را تعویض كنید، زیرا كلاه‌ها براساس سن و سال ممكن است كوچك شوند یا حتی از تابستان قبل شكستگی داشته باشند. توجه كنید كه چگونه بسیاری از تصادفات بر اثر استفاده از كلاه كاهش پیدا می‌كند. بعد از تصادفات كوچك و بزرگ حتما كلاه فرزندتان را با یك كلاه نو عوض كنید.
 


مسمومیت غذایی را فراموش نكنید

فصل تابستان فصل رستوران رفتن و خوردن غذاهای متنوع است، درحالی‌كه باكتری‌ها و ویروس‌های زیادی می‌تواند در اثر گرما به وسیله غذا منتقل شود. بیماری‌های منتقله از غذا به‌طور معمول شامل تهوع، گرفتگی معده، استفراغ و اسهال است. یكی از بهترین‌ راه‌ها برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در طول فصل تابستان این است كه از سلامت مواد‌غذایی مانند سس مایونز، شیر، تخم‌مرغ، گوشت، مرغ و غذاهای دریایی اطمینان حاصل كنید. این مواد در دمای اتاق بیش از یك تا 2 ساعت نمی‌مانند.



انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:1
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج