نمایشگاه‌های تهران، خیابان‌ها را قفل کرده‌اند
۴۴۴۱۳۷
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
۱۳۹۲ 
ترافیک شبانه این روزهای تهران صدای همه را درآورده است. ترافیک‌های زنجیره‌ای که ساعت‌ها شما را مجبور می‌کند در خیابان بمانید تا به مقصد برسید. چنین ترافیک عجیبی باعث شده تا علامت سؤال بزرگی ایجاد شود که چه اتفاقی افتاده؟
صبح نو نوشت: ترافیک شبانه این روزهای تهران صدای همه را درآورده است. ترافیک‌های زنجیره‌ای که ساعت‌ها شما را مجبور می‌کند در خیابان بمانید تا به مقصد برسید. چنین ترافیک عجیبی باعث شده تا علامت سؤال بزرگی ایجاد شود که چه اتفاقی افتاده؟
 
چرا این شب‌ها تهران تا این حد شلوغ است که رییس پلیس راهور تهران می‌گوید ترافیک تهران با یک تلنگر به کما می‌رود. حالا فرقی نمی‌کند این تلنگر چه می‌خواهد باشد. برف و باران، تصادف، پایان ساعت اداری، رفتن به نمایشگاه و مجتمع‌های تجاری و تفریحی و... هر کدام از این اتفاق‌ها موجب می‌شود شما چند ساعتی مهمان خیابان و اتوبان‌های تهران باشید. آنطور که این روزها درباره ترافیک تهران صحبت می‌شود یکی از مهم‌ترین علت‌های به‌وجود آمدن ترافیک، وجود نمایشگاه‌هایی است که در شهر برگزار می‌شود و تعداد زیادی از خودروها را به سمت خود می‌کشاند. این در حالی است که امسال نمایشگاه شهر آفتاب به منظور خروج نمایشگاه‌های تهران از سطح شهر افتتاح شد؛ اما تاکنون به جز نمایشگاه کتاب هیچ نمایشگاه دیگری برپا نشده است. در روزهای اخیر نیز شاهد برگزاری نمایشگاه الکامپ در سئول هستیم که موجب شده بزرگراه‌های چمران، خیابان سئول و نواحی اطراف این منطقه ترافیک شدیدی را شاهد باشد. در همین زمینه با دو عضو شورای شهر آقایان ابوالفضل قناعتی و محمدمهدی تندگویان گفت‌و‌گو کردیم.

صف‌های چند کیلومتری خودروهای به هم پیچیده اخیر شهر تهران موضوعی است که در چند روز گذشته به شدت گریبان‌گیر تهرانی‌ها شده و به همین دلیل با مسوولان این پدیده گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته شده است.
 
آقای ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در این زمینه به «صبح نو» می‌گوید: «چند موضوع موجب شده به ترافیک شمال تهران دامن زده شود که عمدتاً این ترافیک‌ها در مناطق یک، دو و سه به وجود می‌آید. بعضی علت‌های وقوع ترافیک قابل کنترل است.
 
اما کنترل بعضی علت‌ها دیگر از دست ما خارج می‌شود. یکی از راه‌های کنترل ترافیک «طرح ال ایی زد» است که در آن اعلام شد خودروها از ساعت هفت شب به بعد می‌توانند وارد طرح زوج و فرد شوند.» او با اشاره به دلایل غیر قابل کنترل از سوی مسوولان گفت: «یک عده بعد از کار که معمولاً هفت شب به بعد است تصمیم می‌گیرند به خرید، تفریح و مهمانی بروند. عده دیگری ساعت هفت شب به بعد از سر کارهایشان به مقصد منازلشان حرکت می‌کنند. دسته سوم هم کسانی هستند که مقصدشان به سمت نمایشگاه‌های سطح شهر است.
متاسفانه بیشتر مجتمع‌های تجاری، تفریحی و مهم در شمال تهران متمرکز شده. این در حالی است که کشورهای دیگر معمولاً مجموعه‌های تجاری، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایشان را در حاشیه شهرها ایجاد می‌کنند تا مردم از مرکز شهر خارج شوند؛ اما در ایران اینطور نیست.»

هزینه میلیاردی شد تا نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب برود اما...
 
به اعتقاد قناعتی وجود نمایشگاه در کنار اتوبان یکی از مهم‌ترین علت‌های وقوع ترافیک در شمال شهر تهران است: «نمایشگاه بین‌المللی نیز بعد از افتتاح تونل نیایش یکی از معابر اصلی غرب به شرق اتوبان صدر شد که الان به تونل نیایش می‌خورد و بعد از آن به اتوبان نیایش می‌رسد.
 
نمایشگاه هم تقریباً کنار اتوبان نیایش قرار گرفته و یک جا در این اتوبان‌های اطراف قفل شود شوک وارد شده و این شوک به‌صورت موج خیابان‌های دیگر را نیز در برمی‌گیرد و چمران، مدرس، نیایش، صدر و... مشکل‌دار می‌شود. سپس دامنه ترافیک این اتوبان‌ها به سمت خیابان‌های فرعی کشیده خواهدشد.»
 
به گفته این عضو شورای شهر نمایشگاه‌های پرتردد باید هر چه سریع‌تر از تهران خارج و به شهر آفتاب جهت برگزاری منتقل شوند: «به هر حال در کنار فعالیت مسوولان در زمینه کنترل ترافیک فرهنگ استفاده نکردن از خودروی شخصی در ساعات شلوغی باید در بین مردم جا بیفتد. باید از مردم بخواهیم خودشان ساعت تردد را تا جایی که امکان دارد مدیریت و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و کمتر از ظرفیت خودروهای شخصی‌شان کمک بگیرند. از طرف دیگر مراکز و نمایشگاه‌ها را کم کم باید از شهر خارج کنیم. امسال نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان برای نمایشگاه آفتاب هزینه شد و هزینه ساخت مترو را هم در شورا از جای دیگر برداشت و برای راه‌اندازی متروی نمایشگاه آفتاب به کار برد.
 
 180 میلیارد تومان برای ساخت مترو کمک شد تا در این فصل نمایشگاه را به آنجا ببرند و ظرفیت جا‌به‌جایی مردم را هم از طریق مترو امکان‌پذیر کردند. متاسفانه یکسری نهادهای دولتی و غیر دولتی به جای اینکه کمک کنند تا نمایشگاه‌ها و مراکز تجاری‌شان را از فضای مرکز شهر و مسیر اتوبان‌ها خارج کنند نمایشگاه‌ها را در این مکان‌ها فعال می‌کنند. به همین دلیل تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا ترافیک سنگین در منطقه مشکلاتی را به وجود آورد.»
 
بهانه از دولت گرفته شد
 
آقای محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با «صبح نو» بیان کرد که یکی از مهم‌ترین علت‌های ترافیک این شب‌های تهران وجود نمایشگاه‌هایی است که در سطح تهران برگزار می‌شود: «یک دوره به طور همزمان پنج نمایشگاه در یک روز افتتاح می‌شود و به هر حال تبعات ترافیکی‌اش را به همراه دارد.
زیرساخت حمل‌ونقل عمومی مناطقی که نمایشگاه برگزار می‌شود هم ضعیف است. دسترسی به مترو که ندارد. دسترسی به اتوبوسرانی هم همینطور. نزدیک نمایشگاه هیچ پایانه اتوبوسرانی نداریم و تنها یک یا دو خط از کنار نمایشگاه رد می‌شود. بنابراین برای انتقال جمعیت مشکلاتی به وجود می‌آید. منتها تا زمانی که شهر آفتاب افتتاح نشده بود دولت و مجموعه وزارت صنعت توجیه‌شان این بود که صنعت نمایشگاهی کشور را نمی‌شود تعطیل کرد.  از ابتدای امسال که شهر آفتاب با این بودجه هنگفت راه افتاد و از سرانه‌های شهر هزینه و راه‌اندازی شد دیگر هیچ توجیهی برای برگزاری مجدد نمایشگاه‌ها خصوصاً پرمشتری و پر ترافیک در سئول وجود ندارد.»
 
او ادامه می‌دهد: «من فقط مشکل را در عدم مدیریت صحیح در شورا می‌بینم و باید آقای چمران چون خودشان در دوره دوم مدعی بودند و مصوب کردند شهر آفتاب به وجود بیاید و تا الان چیزی حدود هزار و هفت میلیارد تومان هزینه شده امروز هیات رییسه شورا باید پاسخگو باشد چرا وقتی چنین فضایی راه‌اندازی شده و 9 ماه از راه‌اندازی آن می‌گذرد؛ همچنان شاهد آن هستیم که نمایشگاه‌ها به همان سبک با همان تعداد در تهران برگزار می‌شود؟ آن هم در شرایط ترافیکی شهر که اصلاً شب‌ها امکان تردد در خیابان‌ها وجود ندارد...»
برخی رسانه‌ها در انتقاد از برگزاری نمایشگاه الکامپ نوشتند: «سال گذشته استقبال از این نمایشگاه به قدری بود که دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان نمایشگاه با کمبود شدید جا مواجه شدند. کمبود جا در کنار تشدید ترافیک، آلودگی هوا، اخلال در امر خدمات‌رسانی‌های اضطراری، سرگردانی و فشارهای روحی و روانی وارد شده بر شهروندان هر کدام به تنهایی باید کافی باشد تا مسوولان برگزاری نمایشگاه‌ها را به فکر چاره‌اندیشی بیندازد.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از برگزاری نمایشگاه‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در بزرگراه چمران انتقاد کرد. سردار محمد‌رضا مهماندار برگزاری نمایشگاه کامپیوتر و الکترونیک را که از ۲۵ آذر ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست به عنوان عامل مداخله و ایجاد اشکال در ترافیک تهران اعلام کرد.»


واکنش وظیفه عمومی به پیشنهاد تمدید جریمه سربازی در لایحه بودجهبه‌دنبال پیشنهاد تمدید طرح جریمه ریالی سربازی در لایحه بودجه سال 96، جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد. سردار ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال 96 گفت: «این موضوع در لایحه بودجه سال 96 پیش‌بینی شده و معلوم نیست که حتماً اجرایی می‌شود یا خیر؟
 
چرا که به تصویب مجلس نیاز دارد و ستاد کل نیروهای مسلح هم باید نظر خود در این خصوص را اعلام کند.» او درباره ادامه ثبت‌نام از مشمولان دارای هشت سال غیبت یا فرار از سربازی تا پایان سال 95 نیز گفت: «همچنان از این افراد در مراکز پلیس +10 ثبت‌نام می‌شود و متقاضیان با مراجعه به این دفاتر می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.» جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه آیا ممکن است احتمال تصویب این قانون در سال آینده استقبال از آن را کاهش دهد، گفت: «به نظر نمی‌رسد این دو موضوع به یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ چرا که اگر افراد در سال جاری واجد این شرایط بوده و درصورت تصویب در سال آینده ثبت‌نام کنند، 10 درصد به رقمی که باید بپردازند افزوده خواهد شد. از سوی دیگر ممکن است در صورت تصویب مبلغ جرایم نیز تغییر کند.»
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج