ارتقای عزت نفس با پذیرش تفاوت‌های فردی
۶۷۱۶۴۷
۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
۶۶۰۳ 
فردی که عزت نفس دارد، رفتار احترام‌آمیزی با خود دارد؛ رفتاری که برای دیگران نیز احترام‌ برانگیز است. چنین فردی می‌تواند تفاوت‌های خود را با دیگران به خوبی بپذیرد و سازگارانه زیست کند.
هفته نامه سلامت: فردی که عزت نفس دارد، رفتار احترام‌آمیزی با خود دارد؛ رفتاری که برای دیگران نیز احترام‌ برانگیز است. چنین فردی می‌تواند تفاوت‌های خود را با دیگران به خوبی بپذیرد و سازگارانه زیست کند. رعایت توصیه ‏های زیر می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای عزت نفس و پذیرش تفاوت‌های فردی باشد:
 
 تفاوت‌ها و آدم‌ها
 
1. به ظاهرتان توجه کنید:
 
آراستگی یکی از نخستین شاخصه‌‏های عزت‏ نفس است. اگر لباس‌تان را با ‏دقت انتخاب و ظاهرتان را به خوبی مرتب ‌کنید، در واقع، گام نخست را برداشته‏اید. خوب به‏ نظر رسیدن، می‌تواند مقدمه دستیابی به عزت ‏نفس باشد.
 
2. رفتارهایتان را وارسی کنید:
 
فهرستی از رفتارهای مسوولانه خود تهیه کنید و هرازگاه به این فهرست مراجعه نمایید. آگاهی از اینکه رفتارهای شما مسوولانه‌اند یا نه، به شما کمک می‏کند رفتارهای خود را زیر نظر داشته باشید. این مهم است که خودتان به رفتار‌های مسوولانه‌تان امتیاز بدهید و رفتارهای غیرمسوولانه‌تان را تغییر دهید.
 
3. استعداد خودتان را کشف کنید:
 
با خودتان دوست باشید و از سرگرمی‌های لذتبخش استفاده کنید. هر از گاه با خودتان خلوت کنید و افکار و احساسات خود را مورد بازبینی قرار دهید. کشف و پرورش یک استعداد نهفته یا پرداختن به یک سرگرمی جذاب می‌تواند زمینه‌ مناسبی باشد برای این‌ که احساس کنید شما منحصربه‏فردید!
 
4. احساسات خود را روی کاغذ بیاورید:
 
نوشتن، راه خوبی برای مرور فراز و فرودهای زندگی است. نوشتن درباره احساسات‌تان به شما کمک می‌کند از احساسات ناخوشایندی مانند خشم، دلخوری و ناامیدی عبور کنید. مرور این دست‌نوشته‌ها می‏تواند به افزایش سطح خودآگاهی منجر شود.
 
5. قدر خانواده‌تان را بدانید:
 
بودن در کنار اعضای خانواده را یکی از اولویت‌هایتان بدانید. در خانواده‏های صمیمی و حمایتگر، همه اعضای خانواده، همدیگر را منحصر به فرد می‌دانند؛ مشوق همکدیگرند و اگر یکی از اعضای خانواده با شکستی مواجه شود، سایرین به او کمک می‏کنند احساس یاس و ناامیدی نکند.
 
6. به دیگران کمک کنید:
 
همان‌قدر که دوست دارید دیگران به شما توجه کنید، خودتان به آنها توجه کنید. کمک کردن به دیگران باعث می‌شود احساس خودارزشمندی کنید.
 
7. در بیان احساسات‌ خود صادق باشید:
 
بگذارید دیگران بدانند چه چیزی باعث می‌شود شما احساس رضایت کنید. کشف این مساله را به دیگران واگذار نکنید. صداقت در بیان احساسات و افکار، حائز اهمیت است.
 
8. بازخورد بگیرید:
 
از دوستان و اعضای خانواده‌تان بخواهید نمونه‏هایی از رفتارهای شما را که گویای شخصیت‌تان بوده، بازگو کنند. این بازخورد می‏تواند به شما کمک کند به خودشناسی و خودکنترلی بیشتری برای انجام رفتارهای مسوولانه و پایبندی به ارزش‌های فردی خود دست یابید.
 
9. ورزش کنید:
 
بیشتر ورزش کنید تا بیشتر احساس سلامت کنید. ورزش باعث ترشح بتااندورفین‏ها در جریان خون می‏شود. بتااندورفین‏ها موادی هستند که با ایجاد فعل‌ و انفعالاتی در مغز باعث احساس نشاط و سلامت می‌شوند.
 
10. محیط اجتماعی-عاطفی مثبتی خلق کنید:
 
به دوستان و اعضای خانواده‌تان کمک کنید به اهداف‌شان دست پیدا کنند تا آنها نیز به همین ترتیب از شما حمایت کنند. درباره خلق محیط اجتماعی-عاطفی مثبت، در ادامه، توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.
 
11. از تحقیرکنندگان دوری کنید:
 
ارتباط با افرادی که تحقیرتان می‏کنند را کم یا قطع کنید. آثار مثبت و منفی روابط مختلف خود (مثلاً رابطه با همسالان، خانواده و دوستان خود) را ارزیابی و تامل کنید چگونه این روابط بر سلامت جسمانی و روانی شما تاثیر می‏گذارند. ارتباط با افرادی که به شما بی‌احترامی می‏کنند، باید به حداقل برسد یا قطع شود.
 
12. خودگویه مثبت را فراموش نکنید:
 
وقتی با فرد یا افراد منفی‌باف در تعامل هستید، خودگویه‌های مثبت را از یاد نبرید. روابط خود با همسالان، خانواده و افراد منفی‌باف را بازبینی کنید. شاید نتوانید از ارتباط با بعضی افرادی که منفی‌باف‌اند یا تحقیرتان می‏کنند، دست بکشید. در این صورت، دست‌کم وانمود کنید پوششی زرهی دارید که شما را در مقابل منفی‌بافی‌‏های آنها حفظ می‏کند. با خودگویه‌های مثبت‌تان، منفی‌بافی‌های آنها را بی‌اثر کنید.
 
13. به یک گروه حمایتی ملحق شوید:
 
اعضای چنین گروهی قادرند حمایت اجتماعی-عاطفی مناسبی برای شما فراهم کنند. شما با عضویت در این گروه می‏توانید حضور در یک محیط اجتماعی-عاطفی مثبت را تجربه کنید و نیازها، خواسته‏ها، احساسات و عواطف خود را در محیطی قابل‌اطمینان به زبان آورید.
 
14. به دیگران حمایت اجتماعی-عاطفی بدهید:
 
با حمایت از همسالان، دوستان و اعضای خانواده‌تان زمینه‌ساز ارتقای محیط اجتماعی-عاطفی شوید. آنها را تشویق و ترغیب کنید خواسته‏ها، نیازها، احساسات و عواطف خود را بیان کنند تا بتوانند سلامت جسمانی، روانی و عاطفی خود را حفظ کنند و ارتقا بخشند.
 
15. مهارت‏های مدیریت استرس را بیاموزید:
 
راهکارهای ساده‌ای مانند ورزش منظم،‌ خواب و استراحت کافی و تغذیه سالم می‌توانند در حفظ سلامت و مدیریت استرس به شما کمک کنند. بنویسید! نوشتن، راهکار سودمندی در بیان احساسات است و می‏تواند به شما کمک کند آسان‌تر از پس استرس‌هایتان برآیید. درباره استرس‌هایتان در یک دفترچه یادداشت، هر چه خواستید، بنویسید و اگر تمایل داشتید، محتوای آن دفترچه را با والدین، دوستان، معلم یا مشاور خود به اشتراک بگذارید. از گل و گیاه مراقبت کنید.
 
این کار می‌تواند شادی‌آور و رضایت‏بخش باشد و میزان استرس‌هایتان را کاهش دهد. شوخ‌طبع باشید! خندیدن می‌تواند راهکار مثبت و مناسبی در مدیریت استرس تلقی شود. خنده‌ای که از ته دل باشد، می‌تواند شما را آرام‌تر ‏کند و به کاهش ضربان قلب، فشار خون و انقباض عضلانی‌تان منجر شود. از تکنیک‌های تنفس استفاده کنید. تنفس عمیق و آرام می‏تواند به آرام‌سازی ذهنی و بدنی شما کمک کند و مرحله هشدار استرس (جنگ و گریز) را متوقف سازد...
برچسب ها:
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج