حمله به حراج تهران: وقت کربلا رفتن دلسوز فقرا می‌شوید، برای عکس گاو ۷۵۰ میلیون می‌دهید؟!
۷۴۰۲۳۰
۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
۱۳۸۳۰ 
نهمین حراج سالیانه تابلوهای نقاشی در یک شب ۳۱‌ میلیارد و ۳۷۸‌ میلیون تومان فروش داشت و این سؤال مطرح شد که قیمت‌های برخی از تابلوهای نقاشی در این حراجی به رغم فقدان کیفیت و ارزش مشخص، چگونه تا سطح چند صد میلیون تومان تعیین شد؟

برترین ها: نهمین حراج سالیانه تابلوهای نقاشی در یک شب ۳۱‌ میلیارد و ۳۷۸‌ میلیون تومان فروش داشت میشد پیش بینی کرد که این حراج هنری مورد انتقاد بخش هایی از رسانه ها قرار بگیرد و همین هم شد، خبرگزاری مهر، روزنامه کیهان، جوان و وب سایت مشرق در مطالبی انتقادی چرخه مالی این حراجی را زیر سوال برده اند.

حراجی تابلوی نقاشی یا پولشویی؟

خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «حراجی یا پولشویی؟ مسئله این است!» درباره حراجی تهران گزارش داده: «بعد از شکستن رکورد فروش در مراسم حراج تهران این کاربران فضای مجازی بودند که نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و آن را با وجود شرایط بد اقتصادی نقطه تاریکی در اوضاع امروز جامعه قلمداد کردند تا جایی که طیف‌های مختلفی این موضوع را بهانه‌ای برای پولشویی اقتصادی گروه‌های خاص دانستند و برخی دیگر خرید و فروش این آثار را دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده و کسب سود به شمار آوردند.»

سایت مشرق هم از فروش آثار یکی از نقاش‌ها که پای ثابت این حراجی است تا قیمت 600 میلیون تومان خبر داده و نوشته: آیا حراجی آثار هنری مثل حراج تهران را، در اروپا و آسیا می‌توان جست‌وجو کرد که برای یک هنرمند خاص چنین نحوه قیمت‌گذاری را در مورد آثاری که شباهت فراوانی با یکدیگر دارند، انجام دهد.

چالشی که‌گریبانگیر حراج تهران است، حضور چهره‌های ثابت، عرضه آثار مشابه و همانطور که در سطور پیشین عنوان شد، نحوه قیمت‌گذاری است که بر محفلی بودن حراجی تهران صحه می‌گذارد. و البته تعیین‌کنندگی یک آقازاده که، به پشت‌پرده‌های تمام ناشدنی حراج تهران دامن می‌زند.

این سایت همچنین از محوریت یک «ژن خوب» در این محفل خبر داده و او را فرزند یکی از مدیران سینمایی پرحاشیه دهه 60 که امروز هم نقش مهمی در مدیریت فرهنگی کشور دارد معرفی کرده است.

روزنامه جوان عده‌ای همچنان بر غرب‌پرستی و ادا‌های شبه‌روشنفکری‌شان اصرار دارند. نمونه آن برپایی نهمین حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران است که در هتل پارسیان برگزار شد.

 چرا عده‌ای به برگزاری چنین شوآف‌هایی که یقیناً گستره مخاطبان و موافقانش همان چند نفری هستند که تعدادشان کمتر از صندلی‌های سالن است، این همه اصرار دارند؟! خرید و فروش چند صد میلیونی یا چند میلیاردی یک ستاره پنج پر آینه‌کاری شده با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان یا یک عکس سه تیکه از یک گاو گریان! با قیمت پایه ۲۲۰ میلیون تومان، در روزگاری که بیکاری، واردات بی‌رویه، رکود و عدم حمایت از تولید گریبانگیر جوانان و خانواده‌های آنان شده، چیست؟ آیا زی‌مسلمانی و ایرانی چنین تأکیدی دارد؟

آریایی و ایرانی بودن فقط برای مواقعی است که قرار است برای خوشایند مرعوبان غرب یا شبه‌روشنفکر‌های بنیان‌برانداز آن هم با توجیهات بلاهت‌آمیز، به سمت کشور و مردم و دین‌مان لجن‌پراکنی کنیم؟! چطور ادعا می‌شود پول چند پرس غذای نذری باید خرج کشور شود، اما خرج چندین میلیارد تومان برای یک اثر هنری (که در جایگاه خودش قابل تکریم و تعظیم است) هیچ اشکال شرعی، عقلی، آریایی و ایرانی ندارد؟!

با چه متر و معیاری پول سفر حج و کربلای زن و مرد پیری که ده‌ها سال در حسرت زیارت قبله‌گاه قلوب‌العارفین امام حسین (ع) بهتر است خرج فقرا شود، اما اگر چند صد میلیون تومان توسط یک نوکیسه تازه به دوران رسیده برای یک شیء خرج شود، می‌شود بافرهنگ و آریایی بودن؟! احیاناً کسی نمی‌داند این آریایی بودن چرا همیشه با مظاهر و شعائر مذهبی و دینی ایرانیان مشکل دارد؟!

بحث پولشویی و تمیز کردن پول‌های کثیف راه‌های بسیاری دارد که اتفاقاً خرید آثار هنری و به جریان انداختن آن پول‌ها در حراج‌های متنوعی است که کشور‌های زیادی اقدام به برپایی آن‌ها می‌کنند. پیدا کردن رد و نشان پول‌های کثیفی که در محافلی به این شکل رد و بدل می‌شود برای نیرو‌های پلیس و ضدپولشویی بسیار سخت است.

از سویی دیگر به لطف تسامح و گاه تجاهل برخی مسئولان توجه به چنین جرمی در جایی مثل حراج آثار هنری در کشورمان، ممکن است ایران را به مکانی برای پولشویی تبدیل کند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: 55
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
08:24 - 1397/04/11
چی بگم که بیشتر پولشویی وگرنه اینا ایهمه تابلو برای چی فروختن حداقل خرجش له یکی میدادن که مشکل حل بشه
Iran, Islamic Republic of
08:36 - 1397/04/11
ینی دبگه هیچب نمونده واسه فروش رفتن سراغ تابلوهای نفیس این دیگه اخر فلاکته!!!!!!
United States
08:37 - 1397/04/11
تا وقتی مثل جوان و ... باشن که هیچ درکی از هنر ندارن و اینطوری مسخره کنن آثار هنری رو، بله هنر هیچ ارزشی نداره،.....
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
پشت پرده این حراج و این مسخره بازیها پول شویی هست، شما هم در فرنگ نشستی شاید خیلی اوضاع اونجا گل و بلبله دم از هنر می زنی
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
همین شماها موقع محرم که میشه دنیا رو میذارین رو سرتون که ای هواااار به جای کمک به فقیرها دارن خرج های الکی میکنن ، ولی موقع کارای خودتون که میشه این خرج ها روشنفکریه
Iran, Islamic Republic of
08:59 - 1397/04/11
این ها همه واسه پولشویی هست، یه مشت قاچاقچی و دزد و غارتگر دارن پشت این حراج ها کثافت کاریشون رو میپوشونن
Iran, Islamic Republic of
09:22 - 1397/04/11
کربلا و مکه با دلار 3900 تومن و خرید دارو با دلار 4200 تومن
کدام انصاف هست؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
اوناییکه منفی دادن فکر می کنند که اصلا به دارو نیازمند نمی شوند
مرگ فقط برای همسایه نیست
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
عشق بازي كار هر شياد نيست
ساكت شو كاربر 9/22 كربلا يعني همه چي كاشكي ميفهميدي
ابیرام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
۳ بار رفتم کربلا یکبارش هم نه دلار بردیم نه دینار همش پول ایرانی کجاست این دلارایی که میگید
م
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
هیچ ارز دولتی به مسافران عتبات داده نمیشه.
انصاف یعنی حقیقت و بگی
بی نام
Germany
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
.شما نمیفهمی مریض بودن بچه و اینکه نتونی براش دارو بخری و جلو چشمت پر پر بشه یعنی چی.خجالت بکشه.امیدوارم به سرت بیاد۱۴:۴۵کاربر
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
کاربر بدون نام 9:22 کربلا دلار نمی خواد همین ریال ایران کافیه
یک بار هم که شده زیارت آقا امام حسین (ع) برو
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
احمق كي ميگه من نميفهمم مريض يعني چي؟دوتا برادرم تو خونه معلوليت دارن و مادرم هم سرطان داره و هر كاه 4 ميليون فقط شيمي درماني ميكنه...تو نميفهمي مقدسات يعني چي؟تو نميفهمي اهل بيت براي ما از همه چي مهم تره چون اهل بيت ولي خدا هستن وولي خدا يعني نماينده خدا ...بسه انقدر ماهواره نگاه كردي بي غيرت شدي
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
بدون نام 09:22 از کی تا حالا کربلا رفتن دلار میخواد.چرا اطلاعات ندارید اراجیف مینویسد
Iran, Islamic Republic of
09:25 - 1397/04/11
راست میگه،یه تابلوی چند میلیاردی؟!!!اونی که میخره کیه و پولو از کجا آورده؟
Iran, Islamic Republic of
09:27 - 1397/04/11
به نظرم ما ایرانیا هنوز به اون مرحله نرسیدیم که همه مسائل رو به یه چشم ببینیم
Iran, Islamic Republic of
09:32 - 1397/04/11
اتفاقا من زیر خبر اصلی تون در مورد این حراج نطر دادم که ای کاش اسامی خریداران رو هم چاپ می کردین ولی سانسورچی تون نطرمو منتشر نکرد. آخرش نفهمیدم برترینها کدوم طرفیه؟ با مردمه یا با دشمنان مردم
پاسخ ها
مهرین
Germany
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
حزب باد
هر طرفی که صرف کنه براش
Iran, Islamic Republic of
09:33 - 1397/04/11
تیتر درستی بود. خیلی هم زیبا بود. اگر‌چه که هنر هم بایستی ارزش بالایی داشته باشد ولی به اهل زیارت اینطور مواقع که با عشق و علاقه قصد کربلا و مکه را با مشکلات مالی عدیده دارند معمولا همین ها اشکال می گیرند.
من خودم به مکه و کربلا هم نرفته ام.
ولی آدمی بایستی منصف باشد.
۱۲ سال قبل ۱ میلیون گذاشته اند که همان سال سکه بهار کامل
۱۶۷ هزار تومان بوده.
الان همان سکه ‌۲۱ میلیون است و بعد به اینها ایراد
می گیرند که چرا حج می روند.
نصف این مملکت سیگار و مشروب و ... می کشند و پول ملت و خانواده را دود می کنند و همه هم آنها را با کلاس می دانند و تازه بیمه ملت بایستی پول این اشتباه آنها را هم بدهد و بعد یک سری روشنفکرانه می گویند نه بایستی حج را با .... بروند یا به فقرا و ... بدهند.
بله خیلی هم خوب است بدهند و بلکه از حج بهتر مقبول خدا باشد ولی شماها هم اروپا و آمریکا و ترکیه و دبی نروید و شماها هم سیگار و مشروب و ... مصرف نکنید و به فقرا بدهید.
در ضمن خیلی هم خوب است که تابلوی ... ۷۵۰ شده و یک پولی هم به هنرمند کشورم برسد.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
البته جمله آخرتون رو مخالفم چون قضیه پول شویی باید حل و فصل بشه و به نظر نمیاد یک مسئله ساده هنری باشه. در هر صورت مثبت دادم
United States
09:43 - 1397/04/11
چه خوب خودت جواب خودتان را دادی یک آقازاده مدعی از ژن خوب که معلوم نیست این پول باده آورده را از اختلاس ویا ذردی مال مردم نجیب ایران خودش یا پدرش بدست آورده چنین ریخت و پاش میکند شما چرا اشاره به عموم مردم که حسابشان از اختلاصگران و دزدان جداست اشاره نمی کنی که به نان روز محتاج شده اند ودر اثرفقر دست به چه کارها که نمی زنند فرق نمی کنه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام هستش
Iran, Islamic Republic of
09:49 - 1397/04/11
خوب راست گفتند تو این اوضاع خراب این کارا ی شکم سیری چیه میکنید
Iran, Islamic Republic of
10:14 - 1397/04/11
میدونید چرا تا هر چی میشه میگن پول میدن فلسطین و سوریه و لبنان و یمن و... ماخودمون فقیر داریم بینوا داریم و....

سرو صدا میکنن که رانت رشوه و دزدی ها و بخور بخور های خودشون بره تو حاشیه
چرا نمیان فلان شرکت را بدن به فلان قشر متوسط چرا نمیگن خودرو سازی سالهاست دست کیه چرا نمیگن صنایع پولساز و پولدار و پر درامد و کم ضرر مال کیاست؟! چرا نمیگن خودشون تو کدوم شرکتها و کدوم بنگاه ها سهم دارن و...

چرا بعضیا از قراردادها و پاداشهای آنچنانی خود در بخش فرهنگ و ورزش و... که همه از بیت المال تامین میشه نمیگن!

درسته سر و صدا راه میندازن که حواسها به جاهای دیگه پرت بشه کسی به کارشون کاری نداشته باشه
Iran, Islamic Republic of
10:15 - 1397/04/11
بخدا قسم همین پولدارا هستن که هی گیر میدن خرج محرم و عاشورا نکنید بدین به فقرا خودشون سر تا پا در لجن زار شهوات و لذت‌های حرام هستند بعدش به تنها دل خوشی ما فقرا که عاشورا و محرم و کربلا هست گیر میدن توف توف توف توف توف به ذات کثیف همشون
Iran, Islamic Republic of
10:39 - 1397/04/11
سلام
چراگفته میشه پول کربلا و حج رفتن رو به فقرا کمک کنید ولی پول تایلند رفتن و اثر هنری خریدن و ... رو گفته نمیشه ؟
جواب این سوال برمیگرده به نیت های اعمال.کسی که میره حج برای چی میره ؟ برای نزدیکی به خدا . خب مردم به درستی میگن تو که دنبال نزدیکی به خدا هستی همون پولو بده به فقرا خدا هم راضی تره
مردم زیارت کربلا برای چی میرن ؟ برای اینکه امام حسین شفاعتشونو بکنه و اونا رو دوست داشته باشه.خب همون پولو به نیت امام حسین بده فقرا مطمئن باش امام حسین بیشتر راضیه
حالا چرا پول تایلند رفتن رو نباید به فقرا داد ؟ چون کسی که میخواد بره تایلند یا هر کشور دیگه ای میخواد بره عشق و حال کنه و هیچ نیتی راجع به نزدیکی به خدا و شاد کردن دل ائمه اطهار نداره پس نمیشه به این فرد گفت نرو تایلند و پولشو بده فقرا چون نیت عملش با نیت کسی که میره حج فرق داره
یا نمیشه به کسی که 1 میلیارد تابلو میخره گفت اون پولو بده فقرا چون نیت خریدش "نزدیکی به خدا" نیست.
هر کسی به هر نحوی (چه حج رفتن چه زیارت رفتن) نیتش "نزدیکی به خدا" هست همون پولو به فقرا کمک کنه شک نکنه به خدا نزدیکتر میشه ولی اگه نیتش نزدیکی به خدا نیست دلیلی نداره پول تایلندشو بده فقرا چون هدفش عشق و حاله نه نزدیکی به خدا
موفق باشید
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
افرین
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
زیارت انسان رامتحول می کنه
فهم ودک بیشتر نسبت دنیا به آدم میده که هیچ چیز جاشونمی گیره
اهل خیر همان اهل زیارتند۰
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
اسکار مذخرف ترین تحلیل سال با اختلاف بالا متعلق به این دوست عزیزمونه
داداچ تا همینجاشم هرچی پول واسه فقرا جمع میشه از طرف همین قشر متوسط و رو به پایینه
کسی انتظاری از قشر مرفه نداره واسه کمک کردن به مردم
ولی حرف من اینه که کسایی که تو کار عشق و حال و تایلندو و فلانن و از خدا و نزدیکی به خدا و ائمه و نزدیکی به اونها چیزی نمیدونن حق اظهار نظر در مورد روش بقیه مردم واسه نزدیک شدن به خدا و ائمه ندارن
اونا برن تابلو بخرن.عشق کنن.حال کنن
مام میریم کربلا .عشق میکنیم.حال میکنیم
ولی تا اونجایی که من یادمه کمک به فقرا و نیازمندان یک حرکت زیبای فراگیر تو کل دنیاست
یعنی توی همون کشورایی که عشقو حال و فلانم هست، کمک به فقرا هم هست.اونا ک کربلا ندارن که ازش بزنن بدن فقرا.پس از همون عشق و حال خودشون یعنی سفر و خرید میزنن و میدن به فقرا
پس اینا هم میتونن به عنوان یک انسان با هر دین و عقیده ای از لذت های خودشون دست بکشن و به نیازمندا کمک کنن
اگرم نمیکنن به بقیه کار نگیرن
بقیه بلند هم کربلاشونو برن هم کمک کنن به بقیه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
مردم از کی تا به حال مجتهد شدند و فتوا میدن ؟ اولا که یک بار رفتن به حج واجبه .دوما زیارت کردن بخشی از مناسک یک انسان مذهبیه و دیگران حقی ندارند در موردش نظر بدهند.همون تغییر روحیه ای که یک بی مذهب از رفتن به آنتالیا پیدا میکنه یک مذهبی هم از رفتن به زیارت پیدا میکنه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
اتفاقا باید به کسی که میره تایلند و آنتالیا و به دیگران میگه پولت رو خرج فقرا کن این حرف رو زد. چرا به دیگری میگه پولت رو خرج فقیر کن و خودش نمی کنه؟ به اون چه ربطی داره که طرف نیت خدا و پیغمبر داره؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
جناب محمد از قم اشتباه میکنی
اتفاقا همه مردم باید یاد بگیرن پول عیاشی و تفریح ناسالم و تایلند و سفر تفریحی خارجی شون رو باید خرج خمس و زکات و حج و زیارت و فقرا و نیازمندا کنن فقط اینطوری جامعه سالم تر میشه
اونا که نیتشون غیر خداییه میرن تفریح تا به آرامش برسن در حالی که آرامش تو حج و زیارت و خمس و دستگیری نیازمنداست
Iran, Islamic Republic of
11:16 - 1397/04/11
این دوتا چه ربطی داشت. ارز مملکت و ببری تو کشوری که 8 سااال باهاش جنگیدیم خرج کنی ..پول رو برای پآثار هنری و حفظ هنر این مملکت بدی؟
البته که بحث پولشویی رو نمی دونم
پاسخ ها
زینب
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
8 سال با صدام جنگیدیم نه مردم و کشور عراق باهوش! در ضمن بازمانده های ارتش صدام داعشی هایی بودن که به مردم عراق حمله کردن
Iran, Islamic Republic of
11:19 - 1397/04/11
رکود اقتصادی یعنی این که این تابلو ها و بقیه چیزها که برای فروشه فروش نره
Iran, Islamic Republic of
11:49 - 1397/04/11
اقایان می خواهند با رد یک مورد موارد دیگر را قابل توجیه کنند.
هر دو مورد ذکر شده اشکال دارد و باید از فرهنگ ما پاک شود.
Iran, Islamic Republic of
12:57 - 1397/04/11
با این تحلیلی که این روزنامه ارایه داده حتما میشه نتیجه گرفت که اختلاس های میلیاردی هم جزو غرب پرستی هست اما براحتی برخی انجامش می دهند ولی این روزنامه ها صداشون در نمیاد
پاسخ ها
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
شما همه نسخه های این روزنامه ها رو خوندی که مطمئن میگی علیه اختلاس هیچی نگفتن؟!
Iran, Islamic Republic of
13:02 - 1397/04/11
خریدار این حراجی آقازادهها بودن
پس جک نگید
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
دقیقا افراد عادی حتی اجازه ورود به این حراجی رو ندارن
Iran, Islamic Republic of
13:48 - 1397/04/11
تا همینجاشم هرچی پول واسه فقرا جمع میشه از طرف همین قشر متوسط و رو به پایینه
کسی انتظاری از قشر مرفه نداره واسه کمک کردن به مردم
کسایی که تو کار عشق و حال و تایلندو و فلانن و از خدا و نزدیکی به خدا و ائمه و نزدیکی به اونها چیزی نمیدونن حق اظهار نظر در مورد روش بقیه مردم واسه نزدیک شدن به خدا و ائمه ندارن
اونا برن تابلو بخرن.عشق کنن.حال کنن
مام میریم کربلا .عشق میکنیم.حال میکنیم
ولی تا اونجایی که من یادمه کمک به فقرا و نیازمندان یک حرکت زیبای فراگیر تو کل دنیاست
یعنی توی همون کشورایی که عشقو حال و فلانم هست، کمک به فقرا هم هست.اونا ک کربلا ندارن که ازش بزنن بدن فقرا.پس از همون عشق و حال خودشون یعنی سفر و خرید میزنن و میدن به فقرا
پس اینا هم میتونن به عنوان یک انسان با هر دین و عقیده ای از لذت های خودشون دست بکشن و به نیازمندا کمک کنن
اگرم نمیکنن به بقیه کار نگیرن
بقیه بلند هم کربلاشونو برن هم کمک کنن به بقیه
Iran, Islamic Republic of
15:03 - 1397/04/11
اونهایی که به این حراجی ها حمله می کنن ملت ایران نیستن یه عده خاص هستن
پاسخ ها
هادی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من از مردم ایرانم و پول میلیاردی برا یه نقاشی دادن رو قبول ندارم وقتی با این پول میشه برا هزاران نفر اشتغال زایی کرد وقتی با این پول میشه یه کارخونه تو یه شهر کوچیک زد. پولشویی از این حراجیها بعید نیست به زودی صدای رسوایی شون درمیاد.
Iran, Islamic Republic of
01:14 - 1397/10/22
پولشویی از این حراجیهای هنرمندهای تازه به دوران رسیده مرفه بی درد اصلا بعید نیست
Iran, Islamic Republic of
01:15 - 1397/10/22
فقط 100 میلیون این پولا رو میدادن یه کارخونه کمپوت سازی تو یه روستا میزدن و کلی اشتغال زایی و دعای خیر مردم همراهشون میشد
Iran, Islamic Republic of
16:10 - 1397/10/25
برادر عزیز.. خرج کردن پول های بادآورده بعضی نوکیسه ها و تازه به دوران رسیده ها هیچ ربطی به نژاد آریایی و ایرانی اصیل بودن ندارد.. چرا برای خراب کردن وجه آریایی و تمدن غنی و 2500 ساله ایران زمین از هیچ حرف بی ربط زدنی ابا ندارید!؟ به نژاد پاک آریایی چه ربط دارد که فلان ژن خوب پول های.... را خرج این راه میکند!!؟ کمی تفکر و عرق ملی.. البته اگر......
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج