دهن‌کجی به رونق تولید در آگهی‌های تلویزیون
۸۶۳۶۲۵
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۶
۶۸۳۰ 
این روز‌ها یک تیزر تبلیغاتی در تلویزیون مدام پخش می‌شود و در آن آقایی به درون کارخانه تولیدی شرکت عالیس می‌رود و رو به دوربین عنوان می‌کند که ما مواد اولیه این محصول را از آلمان وارد می‌کنیم، بعد رو به دستگاه‌های درون کارخانه می‌کند و با ژستی افتخارآمیز تأکید می‌کند که این‌ها را هم به طور کلی از آلمان وارد کرده‌ایم، سؤالی که پیش می‌آید این است که مدیران سازمان صداوسیما اصلاً حواسشان به سال رونق تولید است یا نه؟

روزنامه جوان: از دولتی‌ها تا یک حدی می‌توان توقع داشت به شعار سال توجه کنند، اما رسانه ملی قاعدتاً باید بیشتر به این موضوع اهتمام نشان دهد.

اینکه این تیزر در پربیننده‌ترین اوقات و لحظات در رسانه ملی به طور مدام پخش می‌شود و مدیران و مسئولان پرتعداد سازمان توجهی به آن ندارند عجیب به نظر می‌رسد. در واقع می‌توان گفت: صداوسیما با این روش تبلیغاتی در حال دهن‌کجی به شعار سال است. اینکه فلان مواد اولیه یا دستگاه از کشوری خارجی وارد می‌شود دست کم چیزی نیست که یک ایرانی بتواند به آن افتخار کند.

وقتی یک برند ایرانی در تلویزیون در حال تبلیغ است طبیعی است که باید به ایرانی بودن محصول افتخار کند نه به وارداتی بودن مواد و دستگاه‌های آن. این موضوع به لحاظ فرهنگی حائز اهمیت است. رسانه ملی معلوم است که به رسالت فرهنگ‌سازی خود واقف نیست و نمی‌داند تبلیغات تلویزیونی بیشترین تاثیر را در فرهنگ‌سازی مخاطبان دارد و شاید هم می‌داند و به آن بی‌توجه است!

جالب است که یک سریال تلویزیونی در خوش‌بینانه‌ترین حالت سالی یک بار آن هم در یک ساعت خاص و از یک شبکه پخش می‌شود، اما تبلیغات تجاری و بازرگانی دقیقه به دقیقه از ده‌ها شبکه به طور مداوم و در ماه‌های متوالی پخش می‌شود و واضح است که تاثیرگذاری فرهنگی تبلیغات چه حجمی را در بر می‌گیرد.

درباره این موضوع که صداوسیما در حالتی خوش‌بینانه بدون آنکه بداند خود را به دست اقتضائات تجاری داده و به تاثیرگذاری کلان فرهنگی آگهی‌های بازرگانی بی‌توجه است زیاد نوشته‌ایم.

کاهش تبلیغات تلویزیونی و کم کردن وابستگی درآمد صداوسیما به اسپانسر‌ها و شرکت‌های تجاری وعده‌ای است که چندبار طی چندماه گذشته از سوی مرتضی میرباقری معاون سیما مطرح شده، اما وی هنوز پس از مدت‌ها تصمیمی برای ارائه گزارش به اصحاب رسانه برای اینکه تا الان چه اندازه از این تبلیغات کاسته شده اتخاذ نکرده است.

متأسفانه صداوسیما آنطور که باید به محتوای تبلیغات بازرگانی نیز توجه ندارد و فرهنگ مصرف و سرمایه‌سالاری در این تبلیغات خود را به مردم تحمیل می‌کند.

رویکرد رسانه ملی ضدرونق تولید در حالی انجام می‌شود که این سازمان می‌تواند با تولید برنامه‌های متنوع در ارتباط با موضوع سال به تقویت این موضوع در کشور کمک کند، البته منظور برنامه‌های شعاری که همواره تولید و پخش شده نیست، منظور برنامه‌هایی است که بتواند به طور واقعی اثرگذاری فرهنگی داشته باشد و به ثروت مردم برای هدایت به سمت تولید سمت و سو بدهد. متأسفانه صداوسیما با وجود دارا بودن بخش عمده‌ای از نیروی انسانی و توان سخت‌افزاری درباره مسائلی از این دست به ویژه شعار‌هایی که هر ساله رهبری معظم انقلاب برای سال‌های مختلف با توجه به اهمیت آن موضوعات برای سال‌ها انتخاب می‌کند استعدادی از خود نشان نمی‌دهد.

درحال حاضر نزدیک به چند سال است که رهبر انقلاب شعار سال‌ها را بر مبنای مسائل اقتصادی انتخاب می‌کنند، اما سازمان صداوسیما به این مسئله تنها نگاهی شعاری دارد و در بهترین حالت لوگوی شعار سال را در گوشه مانیتور حک می‌کند، در صورتی که رسالت اصلی رسانه ملی این است که درباره اقتصاد مردمی و مردمی کردن اقتصاد فرهنگ‌سازی کند.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور این است که نقدینگی نزد مردم به جای رفتن به سمت تولید به سمت بازار‌های سکه و خودرو و ارز می‌رود و سبب نابسامانی می‌شود. دست تلویزیون در فرهنگ‌سازی اقتصادی نه تنها خالی است بلکه برخی برنامه‌های پربیننده‌اش خلاف آن نیز عمل می‌کند.

انتشار یافته: 17
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
07:28 - 1398/02/25
هیچ نگرش ، و فرهنگ کاریی ، در زمینه تولید ، در جامعه وجود ندارد .رفاه ، اسایش ، تنبلی ، ....حاکم بر بر بازار کار و تولید باید دگرگون شود ....کار راحت و پر سود و بیدردسر فعلی باید نابود شود .
Iran, Islamic Republic of
07:45 - 1398/02/25
... روزنامه به ظاهرجوان،لطفا یک برند ایرانی نام ببرید، که نه صددرصد حدودا نوددرصد ایرانی باشد، صداوسیما دروغ وسیانمایی زیاد می‌کند، اما در این مورد نمیشه..
Germany
07:49 - 1398/02/25
ایا میخواهید ان ماشین الاتی که ساخت المان میباشد.به دروغ بگوید ماشین الات ساخت ایران.
Iran, Islamic Republic of
08:14 - 1398/02/25
صدا و سیما پولکی همینه دگه.چیز دیگری بجز پول براشون ارزشی نداره
Iran, Islamic Republic of
08:22 - 1398/02/25
متاسفانه تصمیم سازان و تصمیم گیرآن در کشور مشخص نیستند برای توجیه کارها و تصمیمات و نفوذ کلام مسئولین بسنده می کنند
Iran, Islamic Republic of
09:03 - 1398/02/25
عالیس رو میگه؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
آره میگه ماءالشعیراشون از بهترین طعم دهنده های آلمانی و نمیدونم دستگاهاشون مال فلان کشور و اینا
Germany
09:25 - 1398/02/25
خوب طرف چی بگه، دروغ بگه ! از آلمان آوردن خوب اگه شما وجودش رو دارین تولید کنید این بنده خدا بیاد از شما بخره
Iran, Islamic Republic of
09:39 - 1398/02/25
البته فقط دستگاه ها رو گفته نه مواد اولیه
Iran, Islamic Republic of
09:39 - 1398/02/25
انقد این تبلبغ مکرر الیس رو مخمه که اگه هر محصولشو جایی ببینم قات میزنم و با لگد پرتش میکنم
Iran, Islamic Republic of
09:58 - 1398/02/25
صدا وسیما که همش تبلیغ چیپس وپفک ومالشعیر می کنه چه تولیدی هست که تبلیغ بکنه کفش تن تاک رو یادم رفت
Iran, Islamic Republic of
09:59 - 1398/02/25
چقدم محصولاتش آشغاله عالیس
Iran, Islamic Republic of
10:16 - 1398/02/25
توليد كجاست 2 ماهه ميخوام لاستيك يزد تاير بخرم تمام نماينده هاي فروش ميگن كارخونه جنس توزيع نميكنه ....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
11:09 - 1398/02/25
همه چیمون شده پوشالی و تو خالی
خیلی خوب به خود کفایی رسیدیم با ماشین آلات آلمانی بسته بندی آلمانی حتی مواد اولیه آلمانی
ما اینجا فقط شیر آبو باز میکنیم بقیه کارا هم که دستگاهای آلمانی میکنن
آخر سر میشه تولید ملی و کلی تسهیلات میخواد بگیره
اگه تحریم واقعی بشیم همین نون لواشم نمیتونیم بزنیم چون فلان مخمرش آلمانیه
حتی نفس هم نمیتونیم بکشیم چون خودرو و بنزین تولید ملی هوا برامون باقی نمیذارن
Iran, Islamic Republic of
11:56 - 1398/02/25
خب راس میگه
چرا باید دروغ بگه ، بزور میخواید تبلیغات دروغ تحویل ملت بدید
خاک بر سرتون
United Arab Emirates
15:35 - 1398/02/25
تو اسم خودتو گذاشتی خبرنگار با این مطلبت و اون تحلیل آبکیت!!
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج