افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی
۸۶۷۶۵۵
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
۶۴۱۴ 
پای شفرد گیاهی بدون استفاده از گوشت و با پروتئین گیاهی درست می‌شود. این پای همانند پای شفرد سنتی، مزه‌ای عالی و خوشمزه دارد ضمن اینکه از نظر تغذیه‌ای و بهداشتی سالمتر است.

برترین ها: پای شفرد گیاهی بدون استفاده از گوشت و با پروتئین گیاهی درست می‌شود. این پای همانند پای شفرد سنتی، مزه‌ای عالی و خوشمزه دارد ضمن اینکه از نظر تغذیه‌ای و بهداشتی سالمتر است.

پای شفرد یا پای کوتاژ یکی از غذا‌های چند لایه است که ظاهری شبیه کاسرول دارد. این غذای چند لایه و معروف در اصل از گوشت چرخ کرده، سبزیجات و سیب زمینی تشکیل شده است. اما اخیرا نمونه گیاهی و وجترین آن هم پرطرفدار است طوری که در مراکز تهیه و فروش این نوع پای، نوع گیاهی هم به همان میزان درست شده و به فروش می‌رسد. پای شفرد گیاهی برای کسانی خوب است که بنا به دلایل پزشکی و یا اکراه از خوردن گوشت، نوع سنتی را نمی‌توانند استفاده کنند، اما در عین حال به این غذا علاقه دارند.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

اگر به گذشته برگردیم و علت به وجود آمدن چنین غذایی را مورد مطالعه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که علت درست کردن چنین غذایی استفاده از باقیمانده گوشت چرخ کرده درست شده و سبزیجات بوده است، چون معمولا برای درست کردن پای‌های غذایی، مواد میانی از قبل درست می‌شوند سپس داخل خمیر یا زیر آن قرار می‌گیرند.

جایگزین گوشت در این نوع، َ عدس است که یک پروتئین گیاهی عالی و در عین حال خوشمزه است. تعداد افرادی که عدس را دوست ندارند نسبت به کسانی که از نخود چندان دلخوشی ندارند، کمتر است بنابراین عدس انتخاب خوبی است. ضمن اینکه این بنشن خیلی سریع می‌پزد. برای درست کردن این غذا سعی می‌شود از عدس محلی یا قهوه‌ای که مخصوص خوراک عدسی است، استفاده شود.

برای مواد میانی به جز گوشت و یا جایگزین آن، از چیز‌های دیگری همانند ذرت، نخود سبز، قارچ، کدو و سبزیجات دلخواه استفاده می‌شود. استفاده از کدو سبز کمتر معمول است، اما هم خوشمزه‌تر است هم ظاهر جالبتری دارد.

مواد لازم:

  • سیب زمینی: ۱ کیلو
  • سیر: ۱ حبه سالم
  • عدس قهوه‌ای: ۱ پیمانه خشک
  • برگ بو: ۱ عدد
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد نگینی شده
  • هویج: ۱ پیمانه نگینی شده
  • کرفس: ۱ پیمانه نگینی شده
  • سیر: ۲ حبه له شده
  • نخود سبز: ۱ پیمانه
  • ذرت: ۱ پیمانه
  • جعفری تازه: ۱/۴ پیمانه خرد شده
  • سس ورچستر شایر یا سس تمر: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر یا شیر گیاهی: ۱/۲ پیمانه
  • کره یا کره گیاهی: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • سس سیراچا: برای تزئین (اختیاری)

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

طرز تهیه

۱. فر را روی حرارت ۱۹۰ درجه سلسیوس روشن کنید. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و با یک حبه سیر کامل پو. ست گرفته داخل یک قابلمه کوچک بگذارید. به میزان کافی آب روی آن‌ها بریزید. قابلمه را روی گاز بگذارید. بگذارید آب به جوش بیاید سپس حرارت را کاهش دهید تا سیب زمینی‌ها بپزند. پس از پخته شدن سیب زمینی‌ها بگذارید به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه خنک شوند سپس آن‌ها را با یک چنگال له کنید.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۲. در همین حین، عدس‌ها را خوب بشویید و در یک قابلمه همراه با برگ بو بگذارید. روی آن‌ها ۲ پیمانه آب بریزید و بگذارید آب قابلمه به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کاهش دهید و بگذارید عدس‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند. نگذارید زیاد بپزند. اگر زیاد بپزند له شده و شکل خود را از دست می‌دهند. آن‌ها را از روی حرارت برداشته بگذارید خنک شوند. اگر مقداری آب اضافی همراه عدسهاست، آب را دور بریزید.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۳. در حین پختن سیب زمینی و عدس، روغن زیتون را در یک ماهیتابه بریزید. آن را روی حرارت متوسط گاز بگذارید. حالا پیاز نگینی شده را به ماهیتابه اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه تفت دهید تا زمانی که نرم شوند.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۴. هویج و کرفس نگینی شده را به پیاز اضافه کنید. به مدت ۵ تا ۶ دقیقه یا بیشتر آن‌ها را تفت دهید تا سبزیجات برشته شوند.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۵. سیر له شده، نخود سبز، ذرت، ۳ قاشق غذاخوری جعفری خرد شده، سس ورچستر شایر گیاهی یا سس تمر، ادویه و فلفل تند را به ماهیتابه اضافه کنید. بهم بزنید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه یا بیشتر تفت دهید تا زمانی که سبزیجات نرم شوند و بوی آن‌ها بلند شود.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۶. محتویات ماهیتابه را خوب بهم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند، حالا عدس پخته را هم به آن‌ها اضافه کنید. نمک و فلفل اضافه کنید تا مواد طعم بگیرند.

۷. سیب زمینی پخته را از روی گاز برداشته، آب آن را خالی کنید. سیب زمینی را له کنید و با کره و شیر نرم کنید. تا زمانی که لطیف و خامه‌ای شود. نمک و فلفل به آن اضافه کنید. حالا یک ظرف مخصوص فر را با اسپری آشپزی چرب کنید و یا با کمی روغن. مخلوط عدس و سبزیجات را کف آن بریزید و پهن کنید تا کل کف ظرف را بگیرد.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۸. در صورتی که از کدو سبز استفاده کردید، آن‌ها را هم همراه سبزیجات بگذارید حالا سیب زمینی نرم شده را روی سبزیجات بریزید و با استفاده از چنگال یا قاشق روی آن طرح ایجاد کنید. می‌توانید مقداری از آن را با قیف به شکل شکوفه درآورید و روی سیب زمینی بگذارید. این بخش بالا آمده باعث ایجاد رنگ تیره شده و ظاهر بهتری به غذا می‌دهد. روی آن را در صورت دلخواه پنیر چدار بریزید.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۹. ظرف را در فر بگذارید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند تا زمانی که بخش‌های برجسته سیب زمینی طلایی قهوه‌ای شود. در انتهای پخت، حرارت را بیشتر کنید تا رنگ آن تیره‌تر شود. ۱ قاشق غذاخوری باقیمانده جعفری را روی پای به عنوان تزئین بریزید. آن را داغ سرو کنید. می‌توانید روی آن را مقداری سس سیراچا یا سس کچاپ بریزید و سرو کنید.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

۱۰. یکی از روش‌های دیگر برای درست کردن و لایه بندی پای شفرد این است که چند ظرف کوچک سوفله را آماده کرده و در هر کدام مقداری از سبزیجات ریخته، سیب زمینی را هم شکل داده روی آن‌ها بریزید به این ترتیب به صورت تک نفره سرو می‌شود.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

نکات مهم

  • این یک پای شفرد وجترین است در صورتی که وگان هستید به جای شیر گاو از شیر سویا و به جای کره حیوانی از کره گیاهی استفاده کنید.
  • می‌توانید مقداری کدو سبز همراه سبزیجات تفت دهید، آن‌ها رنگ زیبایی به مواد اضافه می‌کنند.
  • تزئین روی سیب زمینی و برجسته کردن آن باعث نقاط تیره‌تر و ظاهری زیباتر می‌شود.
  • در صورتی که قصد استفاده از پنیر چدار دارید، نیمه آخر پخت روی سیب زمینی بریزید.

منبع: toriavey

زهرا موسوی
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج