آشنایی با فیلم‌های احتمالی جشنواره فیلم فجر ۹۸
۹۰۸۱۷۹
۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
۵۰۳۹ 
سال ۹۸ و جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر از این حیث می‌تواند مهم باشد که کارگردان‌های مطرح زیادی برای جشنواره امسال فیلم دارند؛ از ابراهیم حاتمی‌کیا تا داریوش مهرجویی و مجید مجیدی که هرکدام سراغ سوژه‌های خاص خود رفته‌اند تا فیلم‌هایشان را براساس آن سوژه شکل بدهند. در این گزارش سراغ فیلم‌هایی رفتیم که احتمالا در جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهند داشت.

روزنامه فرهیختگان: جشنواره فیلم فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد و فستیوال فیلم در ایران بسیار مهم است و بسیاری از فیلمسازان، سعی می‌کنند فیلم‌هایشان را با توجه به تقویم جشنواره آماده کنند.

سال ۹۸ و جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر از این حیث می‌تواند مهم باشد که کارگردان‌های مطرح زیادی برای جشنواره امسال فیلم دارند؛ از ابراهیم حاتمی‌کیا تا داریوش مهرجویی و مجید مجیدی که هرکدام سراغ سوژه‌های خاص خود رفته‌اند تا فیلم‌هایشان را براساس آن سوژه شکل بدهند. در این گزارش سراغ فیلم‌هایی رفتیم که احتمالا در جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهند داشت.

«خروج» حاتمی‌کیا

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

برای خیلی‌ها، حاتمی‌کیا مساوی با آژانس شیشه‌ای است؛ همان فیلمی که اعتراض را به سبک و سیاق خودش نشان می‌داد و حالا دوباره در فیلم دیگری قرار است از او اعتراض ببینیم. همه‏ چیز با همین ایده کلی شروع شد. حاتمی‏کیا هیچ‏چیز از جزئیات این طرح نمی‏دانست جز اینکه فرد معترضی قصد دارد صدایش را به گوش مسئولان برساند. او می‏خواست با تحقیق، همه‏ چیز را شفاف کند. می‌دانست که قاعده چنین طرحی ساخت یک فیلم جاده‌‏ای است؛ فیلمی با یک مقدمه و یک مؤخره که میانه‌‏اش با ماجرا‌های متعدد در دل جاده‏‌ها شکل می‏گرفت.

به همین دلیل بود که به برخی دوستانش رجوع کرد و از آن‌ها خواست تیمی تشکیل دهند و درباره اعتراض‏‌هایی شبیه آنچه در سر داشت تحقیق کنند. پاییز سال ۹۷، درست در روز‌هایی که به‏ نظر می‌رسید مسائل سیاسی و برجام و ترامپ مهم‌ترین مساله‏ روز مردم و کشور است، یکی از اعضای گروه، فایلی صوتی را برای حاتمی‏‌کیا فرستاد که او را شوکه کرد. در جایی از ایران، در یک شهر کوچک، اتفاقی افتاده بود که انگار براساس طرح حاتمی‌کیا طراحی شده بود. آن دوست در فایل صوتی شرحی از ماجرا را به حاتمی‌کیا گفت و حاتمی‌کیا همان زمان تصمیمش را گرفت.

او باید خودش فیلمنامه این فیلم را می‌نوشت. گروه او تحقیق روی ماجرا را از همان زمان شروع کرده و با بیش از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با آن واقعه مصاحبه کردند. زمستان ۹۷ بود که حاتمی‏کیا از همه‏ چیز دور شد و بی‌سروصدا نوشتن فیلمنامه تازه‌‏اش را شروع کرد. حالا فیلمبرداری فیلم جدید او با بازیگرانش در گچساران شروع شده و باید منتظر فیلم جدید او که با همکاری سازمان اوج ساخته می‌شود، در جشنواره فجر باشیم.


«روز بلوا» بهروز شعیبی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

سازمان «اوج» امسال چند فیلم در جشنواره دارد، که قرعه به نام بهروز شعیبی هم افتاده است تا چهارمین فیلمش را با آن‌ها بسازد؛ فیلمی که قرار است بابک حمیدیان نقش اول آن را بازی کند. فیلمنامه «روز بلوا» را مهران کاشانی براساس طرحی از بهروز شعیبی به نگارش درآورده است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است:

«عماد، استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی موردتوجه است. او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.» روز بلوا چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است.


«لامینور» داریوش مهرجویی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

داریوش مهرجویی امسال بعد از ۶ سال دوری از فضای سینما دوباره با فیلم جدید آمده است. در خبر‌ها زیاد شنیده بودیم که او قرار است سنتوری ۲ را بسازد و حتی بازیگرانش انتخاب شدند و بهرام رادان در نامه‌ای به مهرجویی گفته بود نمی‌تواند در این فیلم بازی کند و مهرجویی هم حامد بهداد و لیلا حاتمی را برای نقش‌های فیلمش انتخاب کرد. گفته شد محسن چاووشی که خواننده سنتوری ۱ بود، در سنتوری ۲ نخواهد خواند و صدای ماکان‌بند جای او را در فیلم می‌گیرد. اما همه این‌ها در حد حرف باقی ماند و سنتوری ۲ هرگز ساخته نشد.

تا اینکه امسال خبر رسید مهرجویی فیلم جدیدی را به اسم لامینور برای جشنواره به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان آماده می‌کند. از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره مهرجویی با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر پس از ۴۰ سال است. نویسندگی این فیلم را خود داریوش مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر به‌عهده دارند. مهرجویی پس از «اشباح» به یکباره دست از فیلمسازی شست و سراغ علاقه دیگرش یعنی نویسندگی و مترجمی سوق پیدا کرد گفته می‌شود، فیلم لامینور در مورد زنی است که موزیسین است، ولی مخالفت‌های پدرش موانعی را سر راه او ایجاد می‌کند. باید دید این فیلم ادامه‌ای بر فیلم سنتوری او است یا نه؟


«کارو» احمد مرادپور

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

«کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود؛ اما او...» احمد مرادپور با همکاری سازمان اوج، قرار است این فیلم را بسازد. فیلم سینمایی «کارو» بعد از فیلم‌های سینمایی «سجاده آتش» و «رنجر» و سریال «رقص پرواز» چهارمین اثر احمد مرادپور خواهد بود. این فیلم اولین محصول گروه فیلم و سریال عصر است که به‌تازگی در اوج کارشان را شروع کرده‌اند. از بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به مریلا زارعی اشاره کرد که به تازگی به این پروژه پیوسته است.


«لباس‌شخصی» امیرعباس ربیعی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم سینمایی «لباس‌شخصی» محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج به کارگردانی امیرعباس ربیعی است. نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی به پایان رسیده و پس از گذراندن مراحل پیش‌تولید، ربیعی این فیلم را جلوی دوربین خواهد برد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس‌شخصی‌ها بیشتر شک کن!» به نظر می‌رسد این محصول سازمان سینمایی اوج، مضمونی سیاسی- امنیتی داشته باشد.

«لباس‌شخصی» اولین تجربه فیلم بلند امیرعباس ربیعی در مقام کارگردان است. مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، کیوان محمودنژاد، علی فرهادزاده و ماه‌منیر بیطاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. لباس‌شخصی از فیلم‌اولی‌های امسال جشنواره به حساب می‌آید.


«درخت گردو» محمدحسین مهدویان

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

مهدویان بعد از ساخت ماجرا‌های نیمروز، حالا سراغ یک سوژه دفاع مقدسی رفته است. او بار دیگردرباره واقعه‌ای معاصر فیلم ساخته و این بار نوبت «بمباران شیمیایی سردشت» بود. براساس اخبار اعلام‌شده، مهدویان برای جدیدترین فیلم سینمایی خود فراخوانی را برای جذب بازیگران محلی یا آشنا به زبان ترکی منطقه منتشر کرده است، اما پیمان معادی، مهران مدیری و مینا ساداتی هم در فیلم جدید او بازی خواهند کرد. مهدویان که همیشه با محمود رضوی کار می‌کرد و فیلم‌هایش را با او می‌ساخت، این بار با علی احمدی، تهیه‌کننده همیشه همراه مهران مدیری کارش را خواهد ساخت.


«ملاقات با جادوگر» حمید بهرامیان

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

حمید اعتباریان، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی درباره این فیلم می‌گوید: «قرار است طنزی اجتماعی ببینیم و روایتی از موضوع کلاهبرداری. این فیلم در حد فیلمی مانند «سن پترزبورگ» است و اگر تا زمان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر آماده شود، فرم حضور در جشنواره را پر خواهیم کرد.» حمید بهرامیان سال‌ها در عرصه سینما و تلویزیون به‌عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشته و فیلم‌های کوتاه متعددی از او در فستیوال‌های جهانی به نمایش درآمده است؛ «ملاقات با جادوگر» نخستین اثر سینمایی بهرامیان محسوب می‌شود.

او برادر بهرام بهرامیان، کارگردان فیلم‌هایی مثل «آل»، «پریناز» و «آینه شمعدون» و همین‌طور بسیاری از سریال‌های تلویزیون ازجمله «سقوط یک فرشته» است. حمید در کارگردانی «سقوط یک فرشته» هم با برادرش مشارکت داشت و در بعضی مجموعه‌های او از جمله «از یاد‌ها رفته» بازی کرده بود. فیلمنامه «ملاقات» توسط امیرمهدی ژوله بازنویسی شد و در خلاصه داستان فیلم آمده است: «جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت درمیام!» سیدجواد حسینی و حمید اعتباریان سرمایه‌گذاران «ملاقات با جادوگر» هستند و «سن پترزبورگ» آخرین فیلم اعتباریان در مقام تهیه‌کننده بوده است. مانی حقیقی، حمید فرخ‌نژاد، نسیم ادبی و امیرمهدی ژوله از بازیگران این فیلم هستند.


«مغز استخوان» حمیدرضا قربانی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم «مغز استخوان» نام موقت دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است که با موضوعی اجتماعی، توسط علی زرنگار به نگارش درآمده است. حسین پورمحمدی تهیه‌کنندگی «مغز استخوان» را برعهده دارد. پریناز ایزدیار و جواد عزتی در فیلم جدید حمیدرضا قربانی قرارداد امضا کرده‌اند. چند بازیگر دیگر نیز به‌زودی به این پروژه می‌پیوندند.

در کارنامه حرفه‌ای حمیدرضا قربانی، تدوین، برنامه‌ریزی و دستیاری کارگردان برای آثار شاخصی از سینمای ایران دیده می‌شود. او همچنین با «خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم» در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که نامزدی بهترین فیلم اول بخش «نگاه نو» را به دست آورد.


«مجبوریم» رضا درمیشیان

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم سینمایی «مجبوریم»، پنجمین ساخته رضا درمیشیان محسوب می‌شود. این فیلم سینمایی پربازیگرترین اثر در کارنامه درمیشیان است. «مجبوریم» همچنین با جلوی دوربین رفتن در صد لوکیشن، از این حیث، پرلوکیشن‌ترین فیلم درمیشیان محسوب می‌شود. این فیلم طی مدت سه ماه در شهر تهران جلوی دوربین رفته است.

فیلم سینمایی «مجبوریم» با حضور فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان‌آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، ژاله علو، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، رضا بهبودی، پریوش نظریه، مریم بوبانی، راموناه شاه، رویا بختیاری، غزل شجاعی و همایون ارشادی در حال ساخته شدن است. رضا درمیشیان، کارگردان «مجبوریم» سابقه ساخت فیلم‌های «بغض»، «لانتوری» و «عصبانی نیستم» را در کارنامه خود دارد.


«روزی دو میلیون» مجید توکلی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

«روزی دو میلیون» نام موقت دومین فیلم توکلی بعد از «متولد٦٥» است که حال و هوای سرخوش و جوانانه دارد، به قلم جمیله دارالشفایی نوشته شده و در تهران کلید ساخت آن خورده است. تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی به عهده علی سرتیپی است و عبدالله اسکندری به‌عنوان طراح گریم و تورج اصلانی در مقام مدیر فیلمبرداری این پروژه انتخاب شدند.

نازنین بیاتی، بازیگر جوان سینما که برای بازی در فیلم «دربند» برنده تندیس بهترین بازیگر زن از هفتمین جشن انجمن منتقدان سینما شد، قرار است در نقشی متفاوت جلوی دوربین «روزی دو میلیون» برود. البته احتمالا نام این فیلم در طول ساخت عوض خواهد شد و توکلی نام دیگری را برای فیلمش انتخاب می‌کند.


«مردن در آب مطهر» نوید محمودی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلمنامه «مردن در آب مطهر» به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی ساخته می‌شود. داستان این فیلم مضمونی اجتماعی دارد که پس از چهار دهه جنگ در افغانستان به مسائل جوانان مهاجر می‌پردازد. آخرین ساخته برادران محمودی، «شکستن همزمان بیست استخوان» بود که در جشنواره جهانی فیلم فجر با کسب دو جایزه مورد توجه قرار گرفت.

«مردن در آب مطهر» عاشقانه‌ای از برادران محمودی است که قصه چند جوان افغان را که از ایران به اروپا می‌روند، روایت می‌کند و علی شادمان به‌عنوان اولین بازیگر به این فیلم سینمایی پیوسته است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «رونا: حامد از دریا نترسیا، از هرچی که بترسی بلای جونت میشه. حامد: نمی‌ترسم.»


«سه کام حبس» سامان سالور

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

«سه کام حبس» به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور و تهیه‌کنندگی ساسان سالور ساخته می‌شود. محسن تنابنده و پریناز ایزدیار که نقش‌های اصلی «سه کام حبس» را بازی می‌کنند، جلوی دوربین مسعود سلامی رفته‌اند. محسن تنابنده در دومین و به عبارتی مشهورترین فیلم سالور با عنوان «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» هم حضور داشت. فیلمبرداری «سه کام حبس» که در فضایی متفاوت با دیگر کار‌های سالور ساخته می‌شود، تا اوایل مهرماه ادامه خواهد داشت. سامان سالور آخرین‌بار در سال ۹۲ فیلم «تمشک» را ساخت.

«ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «ترانه‌تن‌هایی تهران»، «آمین خواهیم گفت» و «سیزده ۵۹» از دیگر ساخته‌های این کارگردان است.


«روز صفر» سعید ملکان

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

سعید ملکان، گریمور سینمای ایران که به تهیه‌کننده پرکار این سال‌ها تبدیل شده، قصد ساخت اولین فیلم سینمایی خود با نام «روز صفر» را دارد و امیر جدیدی، بازیگر سینمای ایران به‌عنوان اولین بازیگر این فیلم ایرانی معرفی شده است. فیلمنامه «روز صفر» توسط بهرام توکلی و سعید ملکان نوشته شده و این دو نفر قبلا همکاری‌هایی داشته‌اند. سعید ملکان، کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» فعالیت سینمایی خود را تحت عنوان چهره‌پرداز آغاز کرد. از اولین پروژه‌های سعید ملکان به‌عنوان چهره‌پرداز می‌توان به فیلم‌های «سارای»، «مه‌بانو»، «در چشم باد» و «اینجا بدون من» اشاره کرد.

وی همچنین طراح چهره‌پردازی فیلم‌هایی مانند «پابرهنه در بهشت»، «گوشواره»، «وقتی همه خوابیم»، «پرسه در مه»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «ابد و یک‌روز»، «ویلایی‌ها»، «تنگه ابوقریب» و «قانون مورفی» بوده است. سعید ملکان در فیلم‌های مختلفی نیز تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار بوده و آثاری مانند «ابد و یک‌روز»، «برادرم خسرو»، «گینس»، «در سکوت» و «آرایش غلیظ» را ساخته است.


«آدام» احمد تجری

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم سینمایی آدام به کارگردانی احمد تجری، نویسندگی فاطیما اباحمزه و حجت پاشاپور و تهیه‌کنندگی ماندانا جلالی در تهران کلید خورد. بیتا سحرخیز، مهران ضیغمی، مهری آل‌آقا، حجت پاشاپور، بابک قادری، افشین سنگ‌چاپ، آرمیا خندان و شقایق دلشاد از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند و گفتنی است که بازیگران دیگری در ادامه اضافه خواهند شد. آدام قصه خانواده‌ای است در جنوب شهر که مادر خانواده دچار آلزایمر شده، اما همواره در تلاش است روابط بین فرزندانش خوب و شاد باشد؛ طى اتفاقی مادر روانه زندان می‌شود.


«انفرادی» سیدمسعود اطیابی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم سینمایی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان چندی است کلید خورده و فیلمبرداری آن در تهران ادامه دارد. رضا عطاران با این پروژه قرارداد بسته و اولین بازیگری است که جلوی دوربین این اثر رفته است. پیش از این احمد مهران‌فر و مهدی هاشمی نیز با «انفرادی» قرارداد بسته بودند. «انفرادی» فیلمی کمدی است و اطیابی بعد از فیلم‌هایی، چون «تگزاس» ۱ و ۲ و «دینامیت» آن را کارگردانی می‌کند. اطیابی بعد از ساخت تگزاس ۲ در گفت‌وگویی اعلام کرد می‌خواهد فیلم طنز بسازد و مردم را خوشحال کند تا در دو ساعتی که در سینما نشسته‌اند، به چیز دیگری فکر نکنند.


«خورشید» مجید مجیدی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم سینمایی «خورشید» تازه‌ترین پروژه سینمایی مجید مجیدی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران است که تیرماه پروانه ساخت آن با فیلمنامه مشترک مجیدی و نیما جاویدی، از سوی سازمان سینمایی صادر شد. پیش‌تولید فیلم سینمایی «خورشید» از اوایل تیر آغاز شد و مجید مجیدی برای ایفای نقش یک پسر نوجوان در این فیلم به دنبال بازیگر از میان مردم می‌گردد.

تیم تولید فیلم سینمایی «خورشید» از همه نوجوانان پسری که علاقه‌مند به هنر بازیگری باشند، خواسته تا ویدئویی یک‌دقیقه‌ای برای معرفی خود به همراه دو قطعه عکس از نمای نزدیک و تمام‌قد از طریق برنامه واتس‌اپ ارسال کنند. مجیدی پیش‌تر در فیلم‌های «پدر»، «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» نیز از نوجوانان نابازیگر برای ایفای نقش‌های اصلی استفاده کرده بود. مجید مجیدی در دهمین فیلم سینمایی خود سراغ کودکان کار که مساله اجتماعی مهم این روز‌ها به‌شمار می‌رود، رفته است.


«گورکن» کاظم ملایی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

گورگن دومین ساخته کاظم ملایی است؛ فیلمی که تهیه‌کنندگی آن را سینا سعیدیان به عهده دارد. ویشکا آسایش و حسن معجونی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که پس از «کوپال»، دومین ساخته ملایی به حساب می‌آید.

سینا سعیدیان تهیه‌کننده «گورکن» نیز پیش از این در فیلم‌های «شَنِل» و «بنفشه آفریقایی» به‌عنوان مجری طرح حضور داشته و تهیه‌کننده «اینجا کسی نمی‌میرد» بوده است.


«سبز، سفید، قرمز» محمدحسین لطیفی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

محمدحسین لطیفی این بار سراغ سوژه‌ای برای وطن رفته است؛ «سبز، سفید، قرمز» به نویسندگی پیمان عباسی و تهیه‌کنندگی پرویز امیری، عنوان اثری سینمایی است که در قالبی خانوادگی به موضوع پرچم ایرانی، غیرت ملی و عشق ورزیدن به میهن می‌پردازد.

مهدی سلطانی، بهاره کیان‌افشار و ایرج نوذری بازیگران فیلم لطیفی هستند. ناجی‌پروری و قهرمان‌سازی از فرزندان ایرانی هدف اصلی این فیلم سینمایی معرفی شده است.


«شاهین» سالار طهرانی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم سینمایی «شاهین» به کارگردانی سالار طهرانی و تهیه‌کنندگی آرش سجادی‌حسینی و علی گلبهاران با بازی علیرضا کمالی، گلاره عباسی، مهران رنجبر، بهار نوحیان، احسان امانی و فرزین محدث در تهران کلید خورده است. این فیلم محصول سازمان سینمایی داریوش و اولین فیلم سینمایی سالار طهرانی با سابقه ساخت چندین فیلم کوتاه و مستند است. فیلم شاهین هم یکی از فیلم اولی‌های جشنواره امسال است.


«ستاره بازی» هاتف علیمردانی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلمبرداری جدیدترین اثر سینمایی هاتف علیمردانی که درخواست پروانه ساخت داده است، از اواسط مهر در آمریکا آغاز خواهد شد. فیلمبرداری «ستاره بازی» که از اواسط مهر ۹۸ آغاز می‌شود، در آمریکا خواهد بود و بازیگران مطرح ایرانی و خارجی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. نویسندگی و کارگردانی این اثر برعهده هاتف علیمردانی و تهیه‌کنندگی آن را علی سرتیپی برعهده دارد.

هاتف علیمردانی پیش از این فیلم‌هایی، چون «راز درخت تاران»، «یک فراری از بگبو»، «به خاطر پونه»، «مردن به وقت شهریور»، «کوچه بی‌نام»، «هفت ماهگی»، «آباجان» و «کلمبوس» را کارگردانی کرده است. فرهاد اصلانی از بازیگران این فیلم سینمایی است.


«خوب، بد، جلف: ارتش سری» پیمان قاسمخانی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

«خوب بد جلف: ارتش سری»، قسمت دوم فیلم سینمایی «خوب بد جلف» است که برای نخستین‌بار در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سپس در اکران عمومی توانست مورد اقبال مخاطبان هم قرار بگیرد. این‌بار قرار است با یک فضای متفاوت به روایت زندگی حرفه‌ای سام و پژمان بپردازد. سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، ستاره پسیانی، ریحانه پارسا، مارال فرجاد، علی اوجی، شکیب شجره، فرهاد آئیش و گوهر خیراندیش، در «خوب بد جلف: ارتش سری» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ارشا اقدسی، بدلکار شناخته شده سینمای ایران مردادماه امسال ویدئویی از فیلمبرداری آخرین سکانس فیلم سینمایی «خوب بد جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی را که با جشن کوچکی هم همراه بوده است، در اینستاگرام منتشر کرد.


«برف آخر» امیرحسین عسگری

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

شاید اسم امیرحسین عسگری کمتر شنیده شده باشد، اما او کارگردان فیلم اولی نیست و پیش از این فیلم «بدون مرز» او در گروه هنر و تجربه اکران شده بود. حالا فیلم «برف آخر» با کارگردانی او و به تهیه‌کنندگی احسان علیخانی ساخته می‌شود. احسان علیخانی پیش از این تهیه‌کنندگی مشترک فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند را در کنار علی جلیلوند تجربه کرده بود.

علیخانی درباره این فیلم و چگونگی ساخت آن گفته است: «در کش و قوس ساخت «برف آخر» قرار داریم و منتظر شرایط جوی مناسب برای آغاز تولید این فیلم هستیم؛ چون برای فیلمبرداری به فصل پاییز و زمستان احتیاج داریم. در مراحل تحقیقات هستیم و معلوم نیست فیلم امسال ساخته شود.»


«زاوالا»‌ی ارسلان امیری

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

این فیلم اولین تجربه کارگردانی سینما برای ارسلان امیری است، فیلمنامه «زاوالا» توسط ارسلان امیری، هومان فاضل و آیدا پناهنده به نگارش درآمده است و ماجرای رازآمیزی را روایت می‌کند که در «زاوالا» می‌گذرد. این فیلم پس از فیلم سینمایی «اسرافیل»، دومین تجربه تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر است. ارسلان امیری، سینماگر کرد ایرانی و همسر آیدا پناهنده است.

او پیش از این به‌عنوان فیلمنامه‌نویس و تدوینگر در فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده و در نگارش فیلمنامه‌های سینمایی «اسرافیل» و «ویلایی‌ها» همکاری داشته است. امیری که فارغ‌التحصیل کارگردانی و ادبیات نمایشی است، در سال‌های اخیر، تجربه کارگردانی، تدوین و نویسندگی فیلم‌های مستند و تلویزیونی را درکارنامه خود دارد.


«رو در رو»‌ی حسین شهابی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

تازه‌ترین اثر حسین شهابی با عنوان «رو در رو» که به‌تازگی پروانه ساخت آن صادر شده، روایتگر زندگی ۱۰ دختر جوان است که برای راه‌اندازی شغلی جدید، کارگاه کوچکی را در تهران اجاره کرده و مشغول به‌کار می‌شوند. شهابی به‌جز دو بازیگر حرفه‌ای سینما، در این فیلم پر بازیگر از هنرجویان آموزشگاه سینمایی خود (باران) استفاده می‌کند که تعدادی از آن‌ها انتخاب شده‌اند.

ششمین ساخته سینمایی این کارگردان محصولی از «مدرسه سینمایی باران» است و اسامی بازیگران و عوامل تولید این فیلم به‌زودی اعلام خواهد شد. فیلم «بی‌صدا» آخرین ساخته سینمایی حسین شهابی بود که چند ماه پیش در سینما‌های کشور اکران شد.


«پیشی میشی» حسین قناعت

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

فیلم سینمایی «پیشی میشی» به تهیه‌کنندگی احمد احمدی و کارگردانی حسین قناعت از مردادماه در جاجرود آغاز شد. فیلمبرداری فیلم سینمایی «پیشی میشی» که یک کمدی خانوادگی است در لوکیشن‌هایی در تهران و جاجرود انجام می‌شود و هم‌زمان محمد توکلی مشغول تدوین است. «پیشی میشی» با بازی رضا شفیعی‌جم، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، علی کاظمی، عباس محبوب، ساعد هدایتی، محمد شیری و با حضور نفیسه روشن، یوسف صیادی، صدیقه کیانفر و بازیگران نوجوان طا‌ها و ماهان عابدی ساخته می‌شود.

این فیلم یک کمدی خانوادگی پربازیگر است و فیلم‌های قبلی احمد احمدی، تهیه‌کنندگی ردکارپت (رضا عطاران) و لازانیا (حسین قناعت) بوده است.


«عنکبوت» ابراهیم ایرج‌زاد

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

ایرج‌زاد درباره فیلم جدیدش می‌گوید: «موضوع این فیلم برگرفته از یک واقعیت است. من بعد از فیلم «تابستان داغ» وارد پروسه ساخت فیلم دومم شدم و تمام تلاشم بر این بود که قدم دوم را محکم‌تر بردارم و در انتخاب فیلمنامه با وسواس بیشتری پیش بروم. در این مسیر از دو سال قبل با همراهی اکتای براهنی گفتگو‌هایی شکل گرفت مبنی‌بر انتخاب ایده‌ای برای همکاری و خوشبختانه به‌خاطر دغدغه و نگاه مشترکی که نسبت به نیروی شر و نقد نگاه تند از این زاویه وجود داشت با پیشنهاد درستی از جانب اکتای براهنی تصمیم بر کار روی داستانی شد که در ادامه «عنکبوت» نام گرفت.

از اوایل سال ۹۶ پروسه تحقیقاتی فیلمنامه را آغاز و اواخر شهریورماه ۹۷ نسخه اول آن آماده شد. اما در ادامه در بحث پیدا کردن تهیه‌کننده دچار مشکلاتی شدم و درنهایت اواسط دی‌ماه خوشبختانه آقای جواد نوروزبیگی که تهیه‌کنندگی فیلم قبلی من را هم برعهده داشتند، تهیه این فیلم را قبول کردند. سپس درخواست پروانه ساخت «عنکبوت» را به وزارت ارشاد دادیم، اما در این مسیر نیز با مسائلی مواجه شدیم. نکته مهم این است که داستان این اثر ریشه در واقعیت دارد و به زندگی یک قاتل زنجیره‌ای می‌پردازد. «عنکبوت» روایت مردی است که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و درحقیقت نوعی آسیب‌شناسی و نقد نگاه تند است.» ساره بیات و محسن تنابنده از بازیگران این فیلم هستند.


«جنوب از جنوب شرقی» مهران احمدی

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

مهران احمدی درباره پروژه تازه‌اش گفته: «فیلم جدیدم در حال و هوای «مصادره»، اما با شیوه‌ای متفاوت در سینمای ایران است. بخش‌هایی از فیلم در ایران فیلمبرداری می‌شود و قسمتی از آن در خارج از ایران جلوی دوربین خواهد رفت.» احمدی درباره بازیگران این فیلم گفته است: «خودم یکی از نقش‌های فیلم «جنوب از جنوب شرقی» را بازی خواهم کرد، ولی هنوز درمورد دیگر بازیگران و عوامل فیلم به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و اخبار مربوط به کستینگ فیلم را در هفته‌های آینده اعلام می‌کنم.»

مهران احمدی درباره تغییر نام این پروژه از «جفت شیش» به «جنوب از جنوب شرقی» گفت: «باز هم امکان تغییر نام فیلم وجود دارد و نام فیلم «جنوب از جنوب شرقی» حتما تغییر خواهد کرد.» محمدحسین قاسمی مانند «مصادره» تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی را به‌عهده دارد.


«رستگاری» تورج منصوری

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

تورج منصوری، تهیه‌کننده و فیلمبردار باسابقه سینمای ایران درباره فیلم رستگاری گفته است: «فیلمنامه این فیلم را به بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی ارائه کرده‌ام تا بعد از بررسی و در صورت تایید با حمایت این بنیاد ساخته شود. این پروژه به‌گونه‌ای است که باید در خارج از کشور ساخته و امیدوارم شرایط لازم برای ساخت این پروژه به‌صورت تولید مشترک فراهم شود. البته با توجه به داستان این فیلمنامه، «رستگاری» باید در لبنان جلوی دوربین برود.

رستگاری داستانی از مجموع وقایع تاریخی از سال ۲۰۰۳ تا امروز است و ماجرای آن در فضای حال رخ می‌دهد و می‌توان گفت در بخشی از این داستان به مساله اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها اشاره می‌شود. البته دکور بخش عراق ممکن است در لبنان ساخته شود یا اینکه به عراق سفر کنیم و بخش‌های مربوط را فیلمبرداری کنیم. شخصیت‌های این فیلم کاملا واقعی هستند، اما زمان اتفاق‌هایی که در داستان رخ می‌دهد الزاما مطابق واقعیت نیست.» هنوز خبری از آغاز ساخت این پروژه نیامده است و باید دید به جشنواره امسال می‌رسد یا نه؟


«تسخیر» سجاد پهلوان‌زاده

عصر جدید سینما یا تکرار سوژه‌ها

برای جشنواره فیلم فجر امسال سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما در حال تدارک فیلمی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی و وقایع ۱۳ آبان است که مثل «ایستاده در غبار» در فضای مستند-داستانی و اصطلاحا «داکیودراما» ساخته می‌شود. گفته می‌شود کارگردانی این مستند سینمایی را سجاد پهلوان‌زاده برعهده خواهد داشت. این مستند سینمایی اولین تجربه کارگردانی او است.

پهلوان‌زاده در آثاری همچون «صدای پای باران»، «لاتاری»، «مصادره»، «دایان»، «ماجرای نیمروز»، «ایستاده در غبار»، «نفس»، «حبیب‌آقا»، «دور یا نزدیک»، «طعم شیرین خیال» به‌عنوان «تدوین‌گر»، «جانشین تهیه‌کننده» و «دستیار تدوین» حضور داشته است. شیوه ساخت این اثر سینمایی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به‌صورت «داکیودراما» یا مستند درام است.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: 2
در انتظار بررسی:0
Netherlands
15:40 - 1398/06/29
یعنی محمدحسین مهدویان نمیدونه که مردم سردشت کرد زبان هستن و فراخوان بازیگر آشنا به زبان ترکی داده؟! خخخخ
Iran, Islamic Republic of
21:16 - 1398/06/29
پیشی میشی
ولی واقعا ارزش سینما رو از روی این فیلما قضاوت نکنید 
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج