بلعیده شدن یک ستاره توسط یک سیاهچاله
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

خبرآنلاین: اداره کل ملی هوانوردی و فضا در ایالات متحده آمریکا (ناسا) موفق شد با کمک تلسکوپ تس (TESS) تصاویری از چگونگی تخریب و بلعیده شدن یک ستاره توسط یک سیاهچاله را منتشر کند.

در صورت پخش نشدن ويدئو بر روي تصوير زير کليک کنيد

بلعیده شدن یک ستاره توسط یک سیاهچاله

تلسکوپ تس که به منظور کشف و مطالعۀ سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) طراحی و ساخته شده، چگونگی تخریب و بلعیده شدن یک ستاره از سوی یک سیاهچاله را رصد و اطلاعات آن را بررسی کرده است.

داده‌های این تلسکوپ غول‌پیکر اخیرا واقعه‌ای موسوم به ASASSN-19bt را ثبت کرده که طی آن یک ستاره به یک سیاهچاله نزدیک شده و کشش شدیدی که از سمت سیاهچاله ایجاد شده، ستاره را به سمت خود جذب کرده است. در این رویداد فضایی، نیروی جاذبه سیاهچاله‌ سبب می‌شود که ستاره متورم شده، بشکند و به شکل یک جریان گازی درآید. دُم این جریان گازی به سمت مخالف جریان جاذبه و به سوی فضا فرار می‌کند اما باقی آن به دور جریان می‌چرخد و یک قرص برافزایشی را شکل می‌دهد.قرص برافزایشی یک ساختار دیسک مانند از ماده است که به شکل حلقوی به دور یک جسم خاص می‌چرخد.

در این رویداد که اختلالات جزر و مدی نام دارد، قسمت‌هایی از ستاره که نتوانسته‌اند از نیروی جاذبه سیاهچاله بگریزند به داخل سیاهچاله کشده می‌شوند. این امر منجر به تولید پرتوهای نوری و همینطور اشعه ایکس می‌شود که ممکن است برای چند سال باقی بماند.

تلسکوپ تس که به مدت یکسال با کمک چهار دوربین خود بخش‌هایی از فضا را رصد می‌کرد همچنین تلسکوپ اروپایی اکس‌ام‌ام-نیوتون (XMM-Newton)، در زمان وقوع این رویداد یعنی در ۱ بهمن ۱۳۹۷ (۲۱ ژانویه ۲۰۱۹) توانستند نور، اشعه ماوراءبنفش و اشعه ایکس ساتع شده از این رویداد را دریافت کنند. آنان همچنین متوجه شدند که دمای حاصله از این رویداد در عرض چند روز تا ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ مساله‌ای که در مطالعات پیشین دیده نشده بود. این اتفاق بسیار نادر است و هر ده تا صدهزار سال یکبار در کهکشانی مانند راه شیری به وقوع می‌پیوندد. یافته‌های آینده به درک بهتر ما از چنین رویدادهای نادری کمک خواهد کرد.

10:03 - 1398/07/06
ناسا و فضا و کره ماه و اینا همه الکیه . حتی زمین هم گرد نیست. بالاخره یه روز به حرف من میرسید.
United Kingdom
10:34 - 1398/07/06
وای. چقد جالب. من فکر می کردم تصاویر فیلم های تخیلی واقعی نیستن
11:42 - 1398/07/06
جناب شون هی.درسته زمین گرد نیست تقریبا بیضی شکل هست.
18:32 - 1398/07/06