«تاگ»؛ نخستین خودروی ملی ترکیه
۹۴۳۷۲۴
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
۷۲۸۶ 
با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، «تاگ»، نخستین خودروی ملی و تمام‌برقی این کشور معرفی شد. خودرویی که برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.

برترین‌ها: با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، «تاگ»، نخستین خودروی ملی و تمام‌برقی این کشور معرفی شد. خودرویی که برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.

نخستین «خودروی ملی» ترکیهعکسی که دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در اختیار رسانه‌ها گذاشته و رجب طیب اردوغان را در کنار «تاگ» نشان می‌دهد

صنعت خودروی ترکیه از زمان تاسیس تاکنون به تولید محصولات شرکت‌های خارجی پرداخته و به سمت خودروی داخلی حرکت نکرده بود. صنعت خودروسازی ترکیه تقریبا با ایران و کره جنوبی همزمان شروع به کار کرد، اما هر سه کشور سه راه مختلف را رفته‌اند. کره جنوبی برند‌های خود را توسعه داد و ترکیه پایگاه خودروسازان خارجی شد.

ظهور خودرو‌های برقی جایی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی به دلیل محافظه‌کاری در حال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود در حال مانور دادن است. با این وجود ترکیه می‌خواهد استراتژی خود را در صنعت خودرو تغییر دهد. ظهور خودرو‌های برقی جایی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی به دلیل محافظه‌کاری در حال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود در حال مانور دادن است.

نخستین «خودروی ملی» ترکیه

خودروی جدید ملی ترکیه یک خودرو تمام برقی کراس‌اوور است. آن‌طور که طراحان آن می‌گویند این خودرو دارای دو گونه موتور است که یکی ۲۰۰ و دیگری ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو با دو پیشرانه متفاوت خود ۷.۶ و ۴.۸ ثانیه است. پیمایش این خودرو هم در دو نوع ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ است و با شارژ سریع هم می‌توان طی مدت نیم ساعت هشتاد درصد باتری‌های این خودرو را شارژ کرد.

اگر خودرو قیمت کمتری نسبت به محصولات تسلا داشته باشد شاید به رقیبی برای خودرو‌های این شرکت به خصوص مدل تسلا ایکس تبدیل شود. با این استراتژی، ترکیه پس از ۶۰ سال تصمیم گرفته خودروی ملی خود را توسعه دهد.

تولید انبوه این خودرو‌ها قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و ترکیه می‌خواهد تحت برند جدید تا سال ۲۰۳۰ پنج مدل خودرو برقی مختلف را تولید کند. اما فعلا برنامه تولید برای مدل اول ۱۷۵ هزار دستگاه در سال است. این خودرو در شهر صنعتی بورسا تولید خواهد شد.

آقای اردوغان گفته است «خودروی جدید ما تجلی آرزوی ۶۰ ساله ترکیه برای ساخت اتومبیل است و ما حالا فقط بازاری برای فناوری‌های شرکت‌های خارجی نخواهیم بود، بلکه ترکیه کشوری تولیدکننده و صادرکننده در زمینه خودرو می‌شود.»

نخستین «خودروی ملی» ترکیه

دو همسایه در دو جایگاه مختلف

تاریخچه صنعت خودروی ترکیه شبیه صنعت خودروی ایران است. تولیدات ترکیه در سال ۱۹۶۰ با مونتاژ محصولات فورد شروع شد. در ایران هم اولین خودروها، جیپ‌هایی بودند که در کارخانه جیپ ایران در همین زمان تولید می‌شدند.

صنعت خودروی ایران البته سعی داشت به تولیدکننده خودرو تبدیل شود و راه کره را برود، ولی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی، این پروژه در ایران به جایی رسیده که اکنون قرار دارد.

ترکیه با وجود اینکه از نظر میزان تولید سال‌هاست با ایران رقابت می‌کند، اما کیفیت خودرو‌های تولیدی در این کشور بالاتر از ایران است. این کشور با داشتن صنعت قطعه‌سازی فعال دارای پشتیبانی لازم برای تولید محصولاتی با برند خود است.

ترکیه، ولی سعی کرد صنعت قطعه‌سازی خود را توسعه دهد و به پایگاه شرکت‌های خارجی تبدیل شود. این کشور در این کار موفق شد به کانون اصلی تولید محصولات رنو و فیات در خارج اتحادیه اروپا تبدیل شد.

آرکان تزر، دبیر پیشین انجمن خودروسازان ترکیه، در این باره به سایت بیت‌ران گفته است «در گذشته ترکیه در زمینه صنعت خودرو استراتژی نداشت. بلکه شرکت‌های خارجی استراتژی صنعت خودروی ترکیه را مشخص می‌کرند. به همین دلیل ما قصد نداشتیم نشان داخلی درست کنیم.».

اما حالا مدیران صنعتی ترکیه بر خلاف مدیران محافظه کار قبلی قصد دارند داستان را تغییر دهند و می‌خواهند ترکیه را گذشته از صنعت قطعه‌سازی در صنعت خودروسازی هم صاحب نام و آوازه کنند.

ترکیه با وجود اینکه از نظر میزان تولید سال‌هاست با ایران رقابت می‌کند، اما کیفیت خودرو‌های تولیدی در این کشور بالاتر از ایران است. این کشور با داشتن صنعت قطعه‌سازی فعال دارای پشتیبانی لازم برای تولید محصولاتی با برند خود است.

اما ناشناخته بودن در بازار پر رقابت، کار را برای ترکیه دشوار کرده بود به همین دلیل است که حال از خلا ناشی از کمبود خودرو‌های الکتریکی در بازار جهانی استفاده کرده تا وارد میدان شود.

انتشار یافته: 19
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
13:11 - 1398/10/07
خاک. برسر. خودرو. ساز های. ما
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
احتمالا ما هم از سال 1400 پرایدبرقی تولید کنیم
Iran, Islamic Republic of
13:29 - 1398/10/07
ما هم هنوز داریم پراید تولید میکنیم :))))))
Turkey
13:34 - 1398/10/07
این کار برای صنعت ترکیه خیلی عالی خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
13:36 - 1398/10/07
آفرین به ترکها فایده هم نداره بخوام مقایسه کنم باخودمون چون سریع سانسورمیشه دیگه مردم خودشون میتونن مقایسه کنن فقط اینکه خودروسازی وحالامونتاژ از سال۴۶توایران اومدوترکیه همین چندین سال پیش شروع کردحال این کجاوماکجا
Iran, Islamic Republic of
14:24 - 1398/10/07
ماهم همچنان به تولید پراید ادامه داده و میخریم و پیش خرید میکنیم تا چششون دربیاد
Iran, Islamic Republic of
14:32 - 1398/10/07
واقعا خلاقیت به خرج دادن
Iran, Islamic Republic of
14:45 - 1398/10/07
ما هیچ ما نگاه. بریم پراید پنجاه میلیونی برونیم
Iran, Islamic Republic of
17:02 - 1398/10/07
خوشگله،من که خوشم اومد
United States
18:11 - 1398/10/07
خاک عالم و ادم تو سر همه مسئولین ما که هنوز تو پراید موندیم
Iran, Islamic Republic of
22:14 - 1398/10/07
دنیا داره به سمت خودروی تمام برقی میره ما هنوز داریم ماشین با مصرف صد کیلومتری ۱۰ لیتر میسازیم
Iran, Islamic Republic of
22:42 - 1398/10/07
مسئولین و متولیان خودرو سازی ایران، ننگ بر شما باد
تاریخ خیانت شما را ثبت نموده است
Iran, Islamic Republic of
12:59 - 1398/10/08
الهی یا منو بکش دیگه نباشم تو این دنیا یا یکاری کن برم واس خودم فقط برم من از اینجا.
Iran, Islamic Republic of
23:48 - 1398/10/08
اونوقت ایران خودرو یه شاسی بلند خفن تر از این ساخت بعد یکی دوتا تولید کنار کشید
پاسخ ها
sajad
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
نساخت عزیزم طراحی کردن فرستادن براشون اصلا نگاش هم نکردن وقتی داریم سمند و پژو میخریم چرا باید هزینه کنن واسه ساخت ماشین جدید
Iran, Islamic Republic of
22:36 - 1398/10/09
چقد شبیه پژو 2008 :-/
Iran, Islamic Republic of
13:53 - 1398/10/10
چقدر شبیه پرایده
Iran, Islamic Republic of
23:25 - 1398/10/27
ایرانیا فقط بلدن ور بزنن خدا وکیلی جز فحش و توهین چی بلدن!؟کشورعای همسایه دارن پیشرفت میکنن مثل ترکیه عربستان و امارات ایرانیها همینکه از پیشرفت اونا چیزی میشنون شروع میکنن به فحش و فحاشی که اینا هم آدم شدن خب همه آدم شدن شما هم آدم شو اینهمه که ملت ایران به ترکها و اعراب فحش میدن خود عربا و ترکها به جز سیاستمدارانشون نمیدونن ایران چی هست کجا هست فقط یه مشت ور اضافه و لاد روده دارن ایرانیها
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج