مراجعی که دوشنبه را عید فطر اعلام کرده‌اند
۹۹۸۱۶۲
۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
۱۲۶۱۲۰ 
در حالی که دفتر آیت الله خامنه ای و ستاد استهلال ماه، از رویت ماه شوال خبر داده و یکشنبه مورخ چهارم خرداد را مصادف با عید سعید فطر اعلام کرده اند، پنج تن از مراجع تقلید رویت ماه شوال بر ایشان اثبات نشده است.

شفقنا: در حالی که دفتر آیت الله خامنه ای و ستاد استهلال ماه، از رویت ماه شوال خبر داده و یکشنبه مورخ چهارم خرداد را مصادف با عید سعید فطر اعلام کرده اند، پنج تن از مراجع تقلید رویت ماه شوال بر ایشان اثبات نشده است.

مراجع عظام تقلید سیستانی، صانعی، سبحانی، شبیری زنجانی، جوادی آملی و صافی گلپایگانی یکشنبه را مصادف با ۳۰ رمضان ۱۴۴۱ قمری دانسته و دوشنبه پنجم خرداد را عید فطر اعلام کرده اند.

بیانیه دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی درباره عید فطر

بیانیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره رؤیت هلال ماه شوال به این شرح است:

از نظر حضرت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است.

بنابر این اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود فردا را باید روزه بگیرند.

همچنین اندازه هلال ماه و بزرگی آن هنگام غروب فردا شرعا اثبات نمی‌کند که آن روز، اول ماه بوده است.

حضرت آیت الله مکارم امروز را عید اعلام کردند

ظهر روز یک شنبه دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در اطلاعیه ای اعلام کرد که لحظاتی پیش حلول ماه شوال برای این مرجع نقلید شیعه به اثبات رسیده است.

در اطلاعیه دفتر ایشان آمده است: با اطلاعاتی که از خارج و داخل ایران درباره رویت هلال به آیت الله العظمی مکارم شیرازی رسید برای ایشان اطمینان حاصل شد که امروز (یک شنبه چهارم خرداد ۱۳۹۹) عید است.

فلذا اعلام عید کردند

ان شا الله عید بر همه مبارک باشد

تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله سبحانی ثابت نگردید

دفتر حضرت آیت الله سبحانی اعلام کرد: مبنای رویت هلال برای این مرجع تقلید شیعیان، با چشم عادی و غیرمسلح است و تا این لحظه در هیچ نقطه ای از کشور، رویت هلال ماه برای ایشان ثابت نگردیده است.

تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ثابت نگردید

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در اطلاعیه ای آورده است:

به اطلاع مومنین خداجوی می رساند که رؤیت هلال ماه در شامگاه شنبه سوم خرداد برای حضرت آیت الله العظمی صافی ثابت نگردیده است.

لحظاتی پیش هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله وحید خراسانی محرز گردید

دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی لحظاتی پیش (ظهر امروز) اعلام کرد که رویت هلال ماه شوال برای ایشان ثابت شده است و امروز یک شنبه عید است. یادآور می شود تا ساعت ۹ صبح روز یک شنبه حلول ماه شوال بر ایشان ثابت نشده بود.

متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
أسعدالله أیّامکم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطلاع می رساند: بنابر شهادت شهود موثق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوال رؤیت شده است. بنابر این یکشنبه، اول ماه شوال ١۴۴١ هجری قمری، و عید سعید فطر می باشد.

انتشار یافته: 213
در انتظار بررسی:12
Iran, Islamic Republic of
00:43 - 1399/03/04
نمی دونم شاید اینطور باشه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یقینت زیاده. یخورده از یقین کم کن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
صانعی کیه؟؟؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مبنای این مراجع دیدن ماه با چشم غیر مسلح هست ولی امام خامنه ای دیدن با دوربین را هم ملاک رویت می دانند. مسئلهء پیچیده ای نیست.
دونالد ترامپ
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
فاميل هاي ما سيد هستن و ديروز دسته جمعي مهموني ناهار داشتن يعني اخر اعتقادات بود
دونالد ترامپ
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
فاميل هاي ما سيد هستن و ديروز دسته جمعي مهموني ناهار داشتن يعني اخر اعتقادات بود
شیخ
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من که ۲۹ روز خوردم واسه یک روز دیگه تعصب دارم.منم گیج شدم
sajad
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ستاره سهیل و که نمیخوان رصد کنن ماهه دیگه یه بچه سه ساله هم میتونه ببینه مسلح و غیر مسلح نداره دیگه برو بیرون نگاه کن ببین هست یانه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یکی از دلایل الزام وجود ولی فقیه همینه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیت الله مکارم امروز رو عید اعلام کردند
hassan.h
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عید فطر را نادیده می گیرم
مبنای ابتدای ماه در تقویم ها کدام چشم است مسلح یا غیر مسلح؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
00:45 - 1399/03/04
وای خدا مگه چند تا ماه داریم
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ببین تورو‌خدا مملکتو سپردیم به کیا
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
12 تا
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ماه یدونه س. ولی اعتماد بین همه موج میزنه .
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ماه كه يكيه
مرجع تقليد زياده
5+
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بلاخره یکشنبه سی ام رمضان هست،یا اول شوال!!!!
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شیر تو شیره.
فکر کنم از سال بعد باید یکهفته را بابت عید فطر تعطیل اعلام کنند
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام ، نظر مراجع در مورد دیده شدن ماه دو قسم است یا بادیدن مستقیم ماه توسط فرد یا با دیدن ماه بوسیله
دوربیت های قوی
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مبنای یکی دیدن با چشمه، مبنای یکی با هر چیزی مثل تلسکوپ
چطوره پیش چندتا دکتر میری هر کدوم یه چیز تجویز میکنه، اینم همونه
ه
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تا حالا نشده برا يه مريضي پیش چند تا دکتر بری، هر کدومشونم یه نسخه متضاد برات می پیچن، تازه بعد از کلی معاینه
کمی مطالعه کنید درباره مبنای فقهی که قرآن و روایات اهل بیت هستند که این روایات بینشون کلی راوی دروغ گو هست که مراجع از بینشون روایات درست را مبنا ق, ار میدن, برای همین بعضی با چشم مسلح و... رو قبول می کنن و همین میشه دلیل اختلاف فتوا.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ماه یدونست اونم اقامون عباس ع
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
صحبت سر چند تا ماه نیست ، یه عده دیدن با دوربین را ملاک می دونند ولی غالبا دیدن با دوربین را کافی نمی دانند و می گند باید حتما با چشم غیر مسلح دیده بشه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چطور که ماه برای بعضی دیده میشه برای بعضی ناپدیده است
Z
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چرا اینقد بحث میکنید
شما 29 روز روزه گرفتید ی روز دیگه م روش
اگه واقعا مرجع تقلید انتخاب کردید ک ازش دستور بگیرید پس .تابع امرش باشید واما و اگر نیارید
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من فقط اینو میدونم باید هر سال همچین روزی بریم مسافرت
Iran, Islamic Republic of
00:47 - 1399/03/04
در اعلام روز اول ماه رمضان اشتباه فرمودید
پاسخ ها
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
روز اول ماه رمضان درست اعلام شده
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اتفاقا کاملا درست و دقیق فرمودند
Mhs
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شما از کی مرجع شدی بگی کدوم مرجع درست میگه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دقیقا فقط آقای سیستانی درست اعلام کردن
مخمدزارعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
همه مراجع حکم حاکم شرع را ملا ک میدونن پس امروز عیداست یکشنبه عیداست
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کاربر ۹:۵۵ متاسفانه اطلاعاتتون غلط هست مسئله دیدن ماه اینجور نبست
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به نظر من امروز عید نیست
Iran, Islamic Republic of
00:50 - 1399/03/04
مگر نباید نظر حاکم شرع مبنا باشد! معنای اختلاف رو من نفهمیدم!
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کایه مراجع تقلید حاکم شرع محسوب می شوند
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مبنای یکی دیدن با چشمه، مبنای یکی با هر چیزی مثل تلسکوپ
چطوره پیش چندتا دکتر میری هر کدوم یه چیز تجویز میکنه، اینم همونه
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بر چه اساسی میگی حاکم شرع همه مراجع هستند؟
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خیر برای هر کسی مبنا مرجع تقلیدشون هست
Iran, Islamic Republic of
00:55 - 1399/03/04
مسئله خیلی پیچیده شد، ازناسا کمک بگیرید، باباکوتاه بیاید،
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چشم کوتاه اومدم.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دهنت سرویس از خنده .... شدم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مسئله ای که وجود داره این هست که چرا هر مرجع تقلیدی برای خودش باید ماه رو ببینه تا عید اعلام بشه مگه در شرایط دیدن ماه این نیست که دوشاههد عادل نظر بدهند ماه رو دیدن کفایت میکنه این امری نیست که ما بخواهیم طبق نظر مرجع یک روز را عید بدانیم یا ندانیم وقتی حاکم شرع میگه عید هست عیده دیگه .بعدم این مسئله واقعا مایه تاسف واذیت مردم هست که چطور علمایی که دائم از وحدت اسلامی دم می زنند خودشان در باره مسئله به این واضحی اختلاف دارند و همچنین خودشان مایه تفرقه و پراکندگی مردم میشن وبیچاره اهل دین که هم از دشمن حرف می شنوند وهم در این زمینه ها نیش دوستان را متحمل میشوند .
Iran, Islamic Republic of
00:56 - 1399/03/04
خب الان باید چیکار کنیم؟
روزه بگیریم یا نگیریم
عید فطر روزه گرفتن حرامه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
الان میخوای بیاد دایرکت بگه بگیری یا نگیری؟ گرفتی ما رو؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
برای اینکه شک داشته باشیم عید فطره یا نه
معمولا اون حد فاصل رو میرن دور از شهر و برمیگردن
باقیش تا خیالمون راحت بشه . تمام
عیدتون مبارک
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
برو چار فرسخی!
آبی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
فکر روزه گرفتنی؟
من اگه فطر باشه فردا تعطیلم اگه نباشه باید برم سرکار
این دو راهیه ما کارگرای بدبخته
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هر مقلدي از مرجع تقليدش اطاعت ميكنه ببين مرجعت كيه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بستگی داره مرجع تقلیدتون چه کسی باشه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بین مراجع اختلاف افتاده خخخخخ
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ما همش خوردیم این ی روز هم روش
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شما که ۲۹روزخوردین چه فرق میکنه حالاعیدباشه یا نه.بخور.عیدت مبارک..التماس تفکر
Iran, Islamic Republic of
00:57 - 1399/03/04
بلاخره چیکار کنیم؟
عیده یانه؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عیدی بده ولی روزه بگیر
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شما به مرجع تقلید خودت نگاه کن ، اگه داری ...
علی
United Arab Emirates
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
حالا مثلا عید باشه یا نه, چه فرقی میکنه, عید باشه برا من بدتره چون هم کار تعطیل میشه هم خرج بیشتر از سایر روزهاست,
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بخور جانم نوش جونت
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آروین جان
ببین داداشم
هر مسلمان باید از یکی از مراجع تقلید ، تقلید کنه
مثلا من از آقای خامنه ای تقلید میکنم
هر چی او گفت من باید اطاعت کرده و بپذیرم و کاری به حرف دیگر مراجع تقلید ندارم.
بنابر این چون آقای خامنه ای گفته فردا عیده ، پس حجت بر من تمام است و من دیگه نباید روزه بگیرم ، حتی اگه دیگر مراجع گفته باشند نخیر فردا عید نیست

حالا اینکه آقای خامنه ای درست تشخیص داد و یا اشتباه کرد ، از گردن منه مقلد ساقط است .
پس باید اول ببینی مقلد کدام مراجع هستی ؟
بعد حرف همون مرجع تقلید را انجام بده و کاری به حرف مرجع تقلید دبگر نداشته باش چون تکلیفی بر تو ندارند .
امیدوارم توانسته باشم کمکی به تو کرده باشم .
موفق باشید .
Iran, Islamic Republic of
00:58 - 1399/03/04
حالا چکار کنیم؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بزن شبکه 4.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به مرجع تقليدتان مراجعه كنيد
نگو كه هنوز مرجع تقليد نداري سيد
Iran, Islamic Republic of
00:58 - 1399/03/04
چه وضعی بابا
فردا روزه بگیریم یعنی
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یعنی
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
از مرجعیت تقلید کن این دیگه سخت نیست .
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ما که مرجع تقلید نداریم چیکار کنیم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خوش به حالت داش
Iran, Islamic Republic of
01:01 - 1399/03/04
یعنی فرداروزه بگیریم .اخه بعضی میگن فرداعیده
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
افرادیکه از مراجع تقلیددیگرتقلیدمیکنند بایدبانظرمراجع خود عمل کنند .احتمالا
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بعضی شکسته خوانند، بعضی نشسته دانند. چون نیست خواجه حافظ، معذور دار ما را.
رهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
توروخداجواب بدید فرداعیده یانه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کله گنچشکی بگیر
در اونصورت هم روزه گرفتی هم نگرفتی
خخخخخ
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ببین مرجع تقلیدت کیه و چی میگه همونو اجرا کن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بعضی ها یعنی چه مرجعیت چی میگه وظیفه ی تو تقلیده
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هر سال همین مشکل وجود دارد
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هر سال همین مشکل وجود دارد
۱حمدعباسی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بگیریم یا نگیریم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
با سلام اوناییکه مقلد این حضراتی هستند که فردا را روز آخر ماه مبارک رمضان اعلام کردند میتونند با رفتن مسافت حد شرعی حدود ۳۰ کیلومتر خارج از محل زندگی خود اونجا روزه شون را بخورن و برگردند و بعدا قضای این روز را بگیرن ،من اینطور از آقایان شنیدم والله اعلم،البته ما که مقلد آقا هستیم و به لطف خدا مشکلی نیست .
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
وقتی ولی فقیه ونماینده امام زمان (عج) و رهبر جامعه اسلامی تایید یعنی عیده فطره . با احترام به بقیه مراجع
روزه گرفتن هم حرامه .
4+2=6
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شما نگیر گناهش گردن من،دغدغه مردم ما چیه واقعا؟؟؟؟
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آنهای که مرجع تقلید ندارند مثل من باید
چیکار کنند حتماً باید نصف روز را روزه بگیرند ونصف روز را بخورند
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خوب ببین مرجع تقلیدت چی میگه اگه عید اعلام کرده بخور وگرنه روزه تو بگیر عزیزم.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
راههای ثبوت اول ماه
س۱. آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مقام معظم رهبری رجوع کند؟ راههای ثبوت اول ماه چیست؟
ج. اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ در هر صورت اول ماه به پنج چیز ثابت می شود:
اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند.
دوم: عده ای که از گفته آنان اطمینان پیدا می شود بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود.
سوم: دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده ایم،
چهارم: سی روز از اول ماه بگذرد.
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
Iran, Islamic Republic of
01:05 - 1399/03/04
تکلیف ما چیه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مشق از تصمیم کبری. تکلیف فرداتو فردا بپرس
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مرجع تقلید شما هر کسی باشه وظیفه اتونه به حکمش عمل کنید اگر گفته دوشنبه عیده پس شما یکشنبه رو باید روزه بگبرید
Iran, Islamic Republic of
01:06 - 1399/03/04
... ملت مظلوم .. بر سر دو راهی...!!
Iran, Islamic Republic of
01:06 - 1399/03/04
چه جالب.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خوشحالم خوشت اومده دوست من.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
در واقع خنده داره و جای تاسف
Iran, Islamic Republic of
01:08 - 1399/03/04
یعنی چی؟!
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سوالتو دوباره بپرس.
ادم آهنی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یعنی فردا ی عده لالا ی عده سحری بخورن
Iran, Islamic Republic of
01:08 - 1399/03/04
گزارش ماهانه استهلال رو ببینید ماه خیلی باریک بوده و فقط با چشم مسلح روئیت شده
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
احسنت
ادم آهنی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
01:11 - 1399/03/04
حالابیادرستش کن
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
درست شدنی نیست. خرابشو استفاده کن.
ادم آهنی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
درست هست خخخخ
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تکلیف روشنه حکم ولی فقیه ارحعیت داره ،
دوم.مقلدین آقایون ‌میتونندبانظرمجتهد خود عمل کنند .
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بنده پیشنهاد میدهم فردا قبل از اذان ظهر از حد ترخص یعنی 22کیلومتر باید رفت وبعد از اذان ظهر برگشت وبعد از ماه رمضان یک روز قضای روزه گرفت
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هدف همشان عید فطره اشکال ندارد بعدا اصلاح میشه
mk
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هرکی به مرجع تقلید خودش عمل کنه این که مشکلی نیست
Iran, Islamic Republic of
01:15 - 1399/03/04
دوستان هر کس طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کنه والسلام.
در ضمن صدا و سیما هیچگاه مرجع نخواهد شد!!!!
Iran, Islamic Republic of
01:17 - 1399/03/04
هر کسی به نظر مرجع خودش عمل کنه
Iran, Islamic Republic of
01:17 - 1399/03/04
فردا اخرین روز ماه رمضانه. روز اول را یک روز دیتر اعلام کردند ماه معلوم بود من میگیرم کاری هم به فلان مرجع هم ندارم
پاسخ ها
محمد اگ
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اینجاست که داشتن مرجع تقلید درک میشود واگر نداشته باشیم همه ی اعمال به باد فنا میرود.
محمد ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
برادر شما باید طبق نظر مرجعتان عمل کنید اگر به عهده شما گذاشته اند و بر شما به هر نحوی اثبات شده که به همان عمل کنید اما اگر نمیدانید باید به نظر مرجع عمل کنید. اگر امروز عید باشد گرفتن روزه حرام است و اگر عید نباشد بابت نگرفتنش باید 60 روز روزه کفاره بگیرید. شصت گرسنه هم سیر نمایید. کفاره جمع دارد
ه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
داداش چه سخت گرفتییی شصت روز روزه؟؟؟؟ اون طوری که طرف دیوونه میشه :/ خب نمی دونستیم خوردیم ...
Iran, Islamic Republic of
01:21 - 1399/03/04
فردا عیده
پاسخ ها
امیر مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چی چیُ کفاره جمع دارد،کفاره جمع مال وقتیه که با کار حرامی مثل استمناء روزه باطل بشه ،چرا ندونسته حکم میکنین حق الناس داره ها ممکن یکی بترسه و کلن زده بشه
Iran, Islamic Republic of
01:22 - 1399/03/04
نظرحاکم شرع رهبری انقلاب برنظر مراجع دیگر مقدم است حتی مقلدین این مراجع هم مختارند از رهبری تبعیت نمایند
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چرا از پیش خودت فتوا میدی؟!
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظرت خنده دار بود واقعا
Iran, Islamic Republic of
01:23 - 1399/03/04
چرا دراعلام روز عید فطر درمیان تمام علما یک نظر مشترک وجود ندارد و همه یک روز را عی
د فطر اعلام نمی کنند در حالیکه همه یا بیشتر آنان در ایران زندگی می کنند وماه شوال را باید همگی درآنجا ریویت کره وروز عید را اعلام کنند چرا دربعضی از کشورها ماهرمضان ۳۰ روز ودربرخی ۲۹ روز روزه می گیرند .
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مبانی فقهی مراجع متفاوته
برخی رؤیت با چشم مسلح رو برای احراز ماه کافی میدونن
برخی نظرشون اینه که رویت حتما باید با چشم غیر مسلح باشه
Iran, Islamic Republic of
01:27 - 1399/03/04
بابا اینا خودشونم موند چی بگن .هرکسی با توجه ب مراجع تقلیدش باید عمل کنه فقط همین
Iran, Islamic Republic of
01:29 - 1399/03/04
سلام ستاد استهلال و حاکم شرع عید را تایید کردند اختلاف در نظر با توجه به علم نجوم در چیست
Iran, Islamic Republic of
01:31 - 1399/03/04
حالا چه خاکی تو سرمون بریزیم؟؟!!!!
پاسخ ها
Mhs
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
:| :|
شما راحت باش
Iran, Islamic Republic of
01:32 - 1399/03/04
نظر حاکم شرع بر بقیه حتی مراجع دیگر حجت است.
Iran, Islamic Republic of
01:33 - 1399/03/04
حضرت آیت الله وحید خراسانی هم فردا رو اعلام نکردند،
قابل توجه بزرگوارانی که مردّد هستند، رویت هلال ماه شوال تقلیدی نیست و بستگی به دو موضوع داره یکی بستگی شیوع داره، اگر بین مردم شایع بشه که عید هست میتونید روزه نگیرید، یه راه دیگه هم این هست که به شما اگر ثابت بشه که فردا عید هست میتونید روزه نگیرید و بالعکس، اما من خودم چون اکثر مراجع تقلید شیعه فردا رو روز آخر ماه مبارک میدونند روزه میگیرم.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خوب اگه عید بود فعل حرام انجام دادی
شما برای اطمینان از شهرتون تا ۲۴ کیلومتر خارج شو بعد برگرد
خیالت راحت اگر عید بود گناهی مرتکب نشده ای چون روزه ات باطل شده
تمام.‌‌‌...
Iran, Islamic Republic of
01:33 - 1399/03/04
واقعا انقدر مهمه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آره خیلی مهمه خیلی خیلی مهمه
Iran, Islamic Republic of
01:34 - 1399/03/04
برترینها با دفتر مکارم تماس بگیر دوباره مثلل سال ۱۳۷۱ در ساعت ۱۰ صبح عید اعلام نکنند
Iran, Islamic Republic of
01:37 - 1399/03/04
شنیدم دانشمندا شواهدی در مورد جهانهای موازی تو قطب جنوی پیدا کردن ، به نظرم در مورد رویت ماه از اونا یه سوتلی می کردیم.
Iran, Islamic Republic of
01:37 - 1399/03/04
اعلام عيد با حاكم و ولي فَقِيه هست و فردا عید .. وسلام.... همین خبرگزاری هم نباید چنین خبری رو منتشر کنه .... فردا همینجا تکذیب میشه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کی همچین حرفی زده؟
هر کس طبق مبنای فقهی مرجع تقلید خودش باید عمل کنه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
از خودت حرف بی ربط در نیار
Iran, Islamic Republic of
01:38 - 1399/03/04
کجا شدن اون عزیزانی که در خبر اعلام عید بهم توهین کردن به روزه خواری و بیسواد حالا بیاین ببینید
Iran, Islamic Republic of
01:40 - 1399/03/04
هرسال اختلاف با عربستان سعودی داشتیم امسال با اینکه اکثر کشورهای اسلامی یکشنبه را عید فطر اعلام کردند دوباره بعضی از مراجع تقلید ایران باهم اختلاف نظر دارند واقعآ این ملت نمیداند دنبال کدام کسی بروند تلفزیون ایران اعلام کرده فردا عید فطر است دیگه با اینکه مردم از این معرکه کرونا عید ندارند ولی این اختلافات خیلی برای روحیه مردم بد است نمیفهمیم حالا روزه بمانیم یا نه حیف که حتی کارهای دینی هم از دستت مسولان رفته
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اختلاف در مبنای فقهی مراجع هست که امری طبیعی و در برخی مسایل دیگه هم وجود داره وظیفه مقلید تبعیت از مبنای فقهی مرجعشونه
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اختلاف در تکبر مراجع ... است. واگرنه مراجع باید به عدالت رهبر اعتماد و عید را طبق فتوای خودشان اعلام کنند
Iran, Islamic Republic of
01:44 - 1399/03/04
بنظرم روزه گرفتن صحیح تره حتی مقلدین رهبری و رفتن به خارج شهر و برگشتن و افطار در غیر اینصورت دچار شک و شبهه خواهیم شد
Iran, Islamic Republic of
01:48 - 1399/03/04
بین علما اختلاف افتاده :) بالاخره مصداقش پیدا شد
Iran, Islamic Republic of
01:50 - 1399/03/04
الان هم خوابن ؛ کسی سحری آماده نکرده
Iran, Islamic Republic of
01:54 - 1399/03/04
عی خدا خوب حالا چه کنیم؟خوب همه هم نظر بشید دیگه:/
Iran, Islamic Republic of
02:01 - 1399/03/04
اگه ما دیده شده پس این اختلاف نظر چیه دیگه مگه تعداد زیادی کارشناس روئیت ماه برا دیدن ماه نمیرن ؟مگه میشه مگه داریم که یه تعداد بگن دیدیم یه تعداد بگن ندیدیم
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بحث سر دیدن و ندیدن نیست
مبنای فقهی مراجع متفاوته
برخی رؤیت با چشم مسلح رو کافی میدونن
برخی میگن حتما رؤیت ماه باید با چشم غیر مسلح باشه
Iran, Islamic Republic of
02:01 - 1399/03/04
هرچه سریعتر تکلیف چیه.حاکم شرع نظرش عین تکلیف است.؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خداوند عقل عنایت کنه عزیز جان
Iran, Islamic Republic of
02:04 - 1399/03/04
هر کس مرجع تقلیدش اعلام کرده عید نیست باید روزه بگیره
Iran, Islamic Republic of
02:06 - 1399/03/04
تابع یک دستور واحد باشیم تا تاریخ بد تکرار نشه.
درخانه اگرکس است،یک خرف بس است
Iran, Islamic Republic of
02:06 - 1399/03/04
ایت الله العضمی وحید خراسانی مکارم شیرازی صافی گلپایگانی وسید صادق شیرازی هم دوشنبه رو عید اعلام کردن
Iran, Islamic Republic of
02:06 - 1399/03/04
اینها که تا روز سوم باچشم غیر مسلح نمیتوانند ببینند.
Romania
02:06 - 1399/03/04
در پاسخ کسانی که پرسیدن حالا چکار کنیم ؟ فردا یکشنبه را روزه بگیریم یا نه
به دفتر مرجع تقلید خود مراجع کنید و طبق نظر ایشان عمل کنید همه چی میوفته گردن مرجع
پاسخ ها
رزمنده خالی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
گردن مرجع کلفته خیای چیزا جامیگیره نگران نباش عیدشده من توجنوب خودم ماه رودیدم...بخورین عامو
Iran, Islamic Republic of
02:11 - 1399/03/04
بلاتکلیف شدیم فردا روزه بگیریم یا نگیریم
Iran, Islamic Republic of
02:12 - 1399/03/04
ج. اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ در هر صورت اول ماه به پنج چیز ثابت می شود:
اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند.
دوم: عده ای که از گفته آنان اطمینان پیدا می شود بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود.
سوم: دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده ایم،
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
Iran, Islamic Republic of
02:18 - 1399/03/04
ای خدا حتی توی رویت ماه هم اختلاف داریم باباخان هیچکس مثل فتوای امام نمیتواند باشد هر چی امام بگوید همان میشود چون ما داخل وطن خودمان وطن اسلامی و. زیر سایه رهبری وبه امر وگفته های رهبر عزیزمان احترام میگذاریم هرچی ایشان بگوید همان است فعلا توی ایران عزیز فقط وفقط به کلام رهبر توجه خواهم کرد بدیگران کاری ندارم درضمن بنده باتمام وجود برای بقیه مراجع احترام زیادی دارم ولی چون محبتی امیدی که به رهبر عزیزم دارم حتی به فرزندانم وخانواده ندارم بااینکه یروز دارم میخورم یروز ندارم همه چیز پول نیست عقیدت به خدا ورسول خدا پس رهبر ما از طرف خداوند متعال برای من یک رسول وهدایت کننده مسلمان جهان نه فقط ایران امیدورام که به این کلمات توجه داشته باشید چون درحال حاظر فقط رهبر برای نجات مسلمانان درگیر این دولتهای خون خار مستضعفان میباشد
پاسخ ها
داود
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام ایت الله وحید خراسانی فردا را عید اعلام کرده یا نه چون بنده مقلد معظم له هستم ؟
ه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خیر بنده خانواده ی خودم رو بیشتر دوست دارم و بیشتر از همه به اونها اعتماد دارم و لا غیر :/
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خداون به همه انسانها حداقل "ذره ای " منطق و عقلانیت بده ، به شما هم همینطور عزیز . خیلی نیازمند این فقره اید
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
درود بر شما
Iran, Islamic Republic of
02:21 - 1399/03/04
حتما تلسکوپ هاشون فرق می کنه .در حیرتم که مردم رو به باهم بودن دعوت می کنند سر اینکه یه روز مردم در ملا عام بخورن دعواست .شما فک می کنین مردم روزه گرفتن؟
Iran, Islamic Republic of
02:31 - 1399/03/04
جالبه میگن ماه اول شوال تو آسمان قم رویت شده ولی مراجعه ساکن‌ تو همون شهر ، اعلام رویت شدن ماه رو قبول ندارن. عجب مملکت گل و بلبلی داریم. یکی بگه تکلیف این ملت چیه!؟
Iran, Islamic Republic of
02:33 - 1399/03/04
اگه قرار بر دیدن هلال با چشم معمولی باشه که دوشنبه عیده. چون غروب شنبه، ماه فقط با دوربین به راحتی دیده شده.
Iran, Islamic Republic of
02:41 - 1399/03/04
سلام من یه حرفی دارم در حد پیشنهاده فقط
می تونید فردا رو برید بیرون از شهر روزه رو بخورید و بیایید اگر ماه رمضون بود که یه روز عوضش می گیرید اگرم نبود که دیگه خیالتون راحته
Iran, Islamic Republic of
02:42 - 1399/03/04
با مراجه به سایت اطلاع رسانی حوزه و مطالعه مقاله موجود،فردا روز عید است و صبحانه واجب است
Iran, Islamic Republic of
02:48 - 1399/03/04
الان تکلیف چیه؟؟مگه نظر حاکم شرع ملاک نیست ؟؟چرا هرسال آخرین روز ماه رمضان مردم رو بلا تکلیف می کنند؟؟؟
پاسخ ها
منتظر ۳۱۳ یار
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر حاکم شرع در مسائل حکومتی ملاک است نه در مسائل عبادی واین اختلاف نظر اختلاف مبنایی است نه یک چیز از خود درآورده و مهمتراز همه اینکه ملاحظه میفرمایید که ۵ نفر از مراجع دوشنبه را عید اعلام کرده اند و مقلدین خود را سر درگم نگذاشته اند
Iran, Islamic Republic of
03:01 - 1399/03/04
با سلام و آرزوی قبولی طاعات. معمولا نحوه گردش زمین و رویت ما ه به این شکل است که کشورهایی مثل ایران و عراق یک روز بعد از عربستان ماه دیده شده و عید فطر است و امسال هم ماه مبارک یس روزه و دوشنبه عید است
پاسخ ها
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عربستان بخاطر اختلاف افکنی بین مسلمین همشه با عمل
حرام عید الکی اعلام میکنه البته این احتماله
Iran, Islamic Republic of
03:05 - 1399/03/04
فقط حضرت آقا رو عشق است.وسلام
United States
03:07 - 1399/03/04
آقای حسینی شیرازی هم گفتن فردا 30رمضان هست،.چرا درست اطلاع رسانی میکنید؟ اینه ادعای بیطرفی؟ من نه طرفدار این آقا هستم نه کاری به اعتقاداتشون دارم، ولی ایشونم مرجع تقلید هستند و خیلیا بعنوان مرجع از ایشون پیروی میکنند، نباید لااقل بخاطر مردم حداقل درباره این مسائل مهم بدور از نگرش سیاسی عمل کنید
پاسخ ها
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کی گفته مرجع باید عید اعلام کنه. رساله همون مرجع چیزه دیگری نوشته
Iran, Islamic Republic of
03:13 - 1399/03/04
میشه آیا امشب مرجع و عوض کرد؟؟
United Arab Emirates
03:20 - 1399/03/04
اول رمضان درست بود حتی شب چهارده رمضان ماه بود مصادف بود باپدیده ابرماه
Iran, Islamic Republic of
03:27 - 1399/03/04
به خاطر کرونا عید رو زوج و فردش کردن تا فاصله اجتماعی رعایت بشه
Iran, Islamic Republic of
03:32 - 1399/03/04
اگر هوا ابری بود اما ماه بود و چشم عادی ندید چطور میشه جریان ؟
Iran, Islamic Republic of
03:41 - 1399/03/04
کار بر sh اعلام عید با مرجع تقلید ؟ اصلا بحث اختلاف بین مرجع نیست بلکه اختلاف بر سر اثبات شدن نشدن است ؟ هر مرجعی برای خود منبع اثبات دارد تا از ان منبع ثابت نشود اعلام نمیکند ؟اگر مرجع تقلیدت عید اعلام نکرد باید فردا روزی بگیری شاید مثلا فردا ساعت ۱۱یا ۲بعد از ظهر مرجع شما عید اعلام کند باز بایر عید بگیری روز نگیری؟ اولین بار هم نیست در قدیم هم میشد مثلا مرجعی عید و مرجع دیگر روزه اما چون وسائل ارتباطی ضعیف بود اختلاف مشخص نمیشد مثلا تبریز عید بود شیراز روز داشتن و وسایل ارتباطی سریع نبود اختلاف مشخص نمیشد و اصلا بحث اختلاف ناراحتی نیست هر مرجعی منبع رویت هلال ماه متفاوت دارند نه اختلاف ؟
Iran, Islamic Republic of
03:48 - 1399/03/04
هرسال همینجوری میشه بهتره از همون مرجعمون تقلید کنیم وقتی گفته بگیریم پس مجبوریم یکشنبه روزه باشیم حرامم نیست چون خود مرجع گفته
Iran, Islamic Republic of
04:07 - 1399/03/04
دوشنبه عیده . هیچ کسی ماه رو ندیده باور نکنین
Iran, Islamic Republic of
05:35 - 1399/03/04
درمملکت اسلامی حکم ولی فقیه دررابطه با اعلام عید لازو الاتباع است
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به بی اساس حرف زدن عادت دارید انگار
Iran, Islamic Republic of
05:36 - 1399/03/04
حالا ده تای دیگر هم روزه بگیریم چه اتفاقی می افته
Iran, Islamic Republic of
05:40 - 1399/03/04
ایت الله سیستانی در ایران نیستند و حرف ایشان متین است.
ولی بقیه این بزرگان در ایران هستند و تعیین تکلیف روز عید با زعیم کشور است و نه با آنها.
Iran, Islamic Republic of
05:57 - 1399/03/04
سایت آقای مکارم چنین چیزی رو ننوشته.
کو کجا گفته؟
Iran, Islamic Republic of
06:05 - 1399/03/04
تو فتوا مرجع به یقین میرسه که بینی و بین الله حکم خدا اینه حالا یا به این رسیده که مبنا دیدن با چشم مسلح هم مثل دیدن با چشم عادیه یا تنها دیدن با چشم عادی رو بهش رسیده و هر عزیزی به یقین رسیده که حکم الله واقعی اینه . حالا مثل اینه که من یقین دارم الآن روزه بهم بگن بابا دست وردار بگو شبه . لذا وظیفه هر کسی رجوع و عمل بر طبق فتوای مرجع خودشه
Iran, Islamic Republic of
06:34 - 1399/03/04
بلاخره امروز تعطیله یانه
Iran, Islamic Republic of
07:00 - 1399/03/04
به نظر من اگر ستاد استهلال ماه جمعی از نمایندگان مراجع تقلید باشند اختلاف نظری پیش نخواهد آمد
Iran, Islamic Republic of
07:03 - 1399/03/04
چرا پیامهای ارسالی خوانده نمی شوند لطفا توضیح داده شود اگه مشکلی بنویسید با تشکر
Iran, Islamic Republic of
08:32 - 1399/03/04
همیشه این مشکلات بوده و هست
Iran, Islamic Republic of
08:35 - 1399/03/04
والله این رو دیگه سلیقه ای نکنید عید فطر یک روزه همه با هم عیدتون مبارک
Iran, Islamic Republic of
08:45 - 1399/03/04
من به طور اتفاقی همین دیشب تصمیم گرفتم که مرجه تقلیدم رو از مکارم تغیر بدم به نوری همدانی
Iran, Islamic Republic of
09:08 - 1399/03/04
خیلییی عجیب و جالب
اگه امروز عید باشه که یه تعداد که روزه گرفتند دارم کار حرام مرتکب میشن!!! اگه فردا عید باشه یه تعداد امروز کار حرام انجام دادند و باید کفاره بدند.
و طبیعتا غیر ممکن دو روز عید فطر باشه
جای بسی تامل و تفکر داره با فکر کردن به این موضوع به خیلی چیزا میشه رسید!!
پاسخ ها
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یعنی شما فکر ندارید مطلب زیرو بخون
Iran, Islamic Republic of
09:18 - 1399/03/04
یکشنبه عید فطره ماه شعبان ورجب سی روز بوده ماه رمضان 29 روزه
پاسخ ها
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به این میگن استدلال. حالا طرف خودش و مرجع میدونه
Iran, Islamic Republic of
09:57 - 1399/03/04
ماه یکیه خدابرای هر مجتهدی ماه نداده
Iran, Islamic Republic of
10:27 - 1399/03/04
یه عده از مراجع عظام دیدن با دوربین را ملاک می دونند ولی بقیه دیدن با دوربین را کافی نمی دانند و می گند باید حتما با چشم غیر مسلح دیده بشه
France
10:39 - 1399/03/04
سلام دوستان عزیز به نظرمن مسأله رویت برای زمانی بود که امکانات وجودنداشت دقیقا مانند زمانی که ساعت اختراع نشده بود معیارتشخیص زمان نماز سایه آفتاب بود(مراجعه به نهج البلاغه) امروزه که باپیشرفت علم زمان دقیق خسوف وکسوف مشخص میشود آیا نیازی هست این همه روی مسأله رویت حساس شد
همین الان میتوانید نرم افزار موقعیت ماه رادانلود کنید وموقعیت آن را به صورت زنده ببینید تاصد سال دیگر هم مشخص است که زمان شروع وخاتمه ماه رمضان چه وقت می باشد
France
10:39 - 1399/03/04
سلام دوستان عزیز به نظرمن مسأله رویت برای زمانی بود که امکانات وجودنداشت دقیقا مانند زمانی که ساعت اختراع نشده بود معیارتشخیص زمان نماز سایه آفتاب بود(مراجعه به نهج البلاغه) امروزه که باپیشرفت علم زمان دقیق خسوف وکسوف مشخص میشود آیا نیازی هست این همه روی مسأله رویت حساس شد
همین الان میتوانید نرم افزار موقعیت ماه رادانلود کنید وموقعیت آن را به صورت زنده ببینید تاصد سال دیگر هم مشخص است که زمان شروع وخاتمه ماه رمضان چه وقت می باشد
Iran, Islamic Republic of
11:32 - 1399/03/04
با سلام به همگی
من فقط دو سوال دارم
1- مراجعی که میگن باید با چشم غیر مسلح ماه را ببینند اگر هوا ابری یا آلوده بود آنوقت چه؟ تو تهران بعضی اوقات به قدری هوا آلوده است که از صد متر اونورتر نمیشه برج میلادو دید.
2- چند نفر و در کجا اشخاص برای رویت هلال ماه قرار داده شده؟ یعنی این تعداد کافیه؟ چون در زمان قدیم شهرها کوچک بوده ولی تهران الان بقدری بزرگ شده که از شرق به غربش فکر کنم یه صد کیلومتری باشه
Iran, Islamic Republic of
11:35 - 1399/03/04
هرکی ماه رو ندیده،،
بیاد منو ببینه
Belgium
12:11 - 1399/03/04
فقط به خاطره اینه که لج عربستان رو در بیارن . این همه خصومت و کینه برای چیه ؟
Iran, Islamic Republic of
12:28 - 1399/03/04
ایا تاریخ قمری عقب جلو نمی شود مثلا محرم یا روز شهادتها و تولدهای ائمه ع یک روز بالا وپائین نمی شود
Iran, Islamic Republic of
12:44 - 1399/03/04
آقا هر روز عید است , کی به کیه ، تاریکیه
Iran, Islamic Republic of
12:55 - 1399/03/04
فقط مردم باید وحدت داشته باشند.
مراجع در چنین مورد مهمی حکم حاکم ......
خدایا شکرت
Iran, Islamic Republic of
13:03 - 1399/03/04
هرکس به نظر مرجع خودش احترام بگذارد مرتکب گناه نشده است .سوای از آن : بودن ماه مهم است یا دیدن ماه بدیهی است دیدن برای اثبات بودن بوده است ونفس دیدن به تنهایی موضوعیت ندارد.
Iran, Islamic Republic of
13:12 - 1399/03/04
اونی که گفته راههای ثبوت اول ماه این‌هاست، توی رساله این مساله برای اثبات شروع ماه رمضانه و نه اثبات عید فطر، لطفا دقت کنید!
Iran, Islamic Republic of
13:57 - 1399/03/04
داداش من عمل به احتیاط میکنم هرکی زودتر بگه عید فطره به همون عمل میکنم
Iran, Islamic Republic of
14:36 - 1399/03/04
منم با نظر شما موافقم. منم مرجع تقلیدم آقای مکارم هست. امروز رفتم نماز، شیرینی و نون گرفتم اومدم خونه آب خوردم بعد چک کردم دیدم ظاهرا اختلاف نظر پیش اومده. خیلی بهم ریختم اما امساک میکنم و روزه قضا ان شاءالله.چون بهرحال باید تابع مرجع تقلیدم باشم. ولی در کل معتقدم با توجه به پیشرفت علم، دیدن با چشم مسلح منطقی تر هست
Iran, Islamic Republic of
14:45 - 1399/03/04
قبول باشه.. اینا به ما میگن از ولی فقیه اطاعت کنید. خودتون مردود شدین. مثل فتنه 88
Iran, Islamic Republic of
15:40 - 1399/03/04
چرا این و آن می کنید ملاک تولد ماه از نظر علمی است نه چشم. چشم فقط مال زمانی بود که امکانات نبود پس از به بعد باید بگوییم با میکروب و ویروس را باید با چشم مسلح ببینیم. این دیدگاه فقط باعث دوری جوانان از دین می شود.
Iran, Islamic Republic of
15:42 - 1399/03/04
مگه خود مراجع نمی گن دو نفر عادل بگن ماه رویت کردیم عید است یعنی آقای خامنه ای ودیگر مراجع که اعلام عید کردند عادل نیستند چرا بعضی از مراجع اعلام عید نکردند آقای مکارم که چند ساعت از افطار(۱۳:۳۰) اعلام عید کردند یعنی چی حیف نماز عید که از دست دادیم فطریه هم ندادیم مهمونی نرفتیم عید خراب شد همش استرس
Iran, Islamic Republic of
11:25 - 1399/03/05
بالاخره امروز عیده یا نه چون هنوز صبحونه نخوردما
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج